Når en film søger støtte fra Det Danske Filminstitut, risikerer instruktøren, at instituttets konsulenter blander sig i filmens indhold.
Sådan lyder anklagen fra kritiske røster i filmbranchen, skriver Politiken.
En af kritikerne er tegnefilmsinstruktøren Jannik Hastrup, som har oplevet, at en konsulent ville skære negative scener væk fra hans kortfilm om livet på et asylcenter, hvor en beboer hentes af politiet.
- Hun ville dreje filmen i en retning, jeg ikke ville. Men man kan ikke filtrere alle ubehageligheder fra, siger instruktøren, der endte med at finde finansiering til filmen et andet sted.
Kritikken kommer, efter at Jørgen Leth i magasinet Ekko kritiserede en konsulent for at ville diktere indholdet i opfølgningen på filmen "Livet i Danmark" fra 1972.
Problemet er også kendt hos Danske Filminstruktører og Producentforeningen, som har set konsulenter gå for vidt.
- DFI's konsulenter er en af de få indgange til at få støtte til at lave en film, så medlemmerne vil helst ikke lægge sig ud med dem, siger direktør for producentforeningen Klaus Hansen til Politiken.
- Men at konsulenter stiller så radikale indholdsmæssige krav for at give støtte som her, er, efter min opfattelse, absolut på kanten af deres opgave, mener han.
Lektor i filmvidenskab ved Københavns Universitet Peter Schepelern mener, at det er problematisk, hvis konsulenterne stiller krav til filmens indhold som en betingelse for støtte. For det er ikke en del af deres arbejdsopgave:
- Konsulenter må komme med forslag, men hvis de kommer med betingelser for det indholdsmæssige og det kunstneriske, er det helt forkert efter min opfattelse, siger han til Politiken.
Filminstituttets direktør, Henrik Bo Nielsen, afviser kritikken:
- Jeg oplever ikke, at konsulenterne har noget problem med at forstå, at de ikke er medskabere af filmen.
/ritzau/