En stædig tro på, at skille sig ud med sit produkt, betyder, at stifteren bag designbrandet Studio Arhoj, Anders Arhøj, i dag omsætter for millioner.
Han sagde stop på DR i 2005. Her var han multimediedesigner, men at skabe sit eget trak i ham.
- Jeg blev træt af at sidde foran en skærm og altid have ondt i skuldre og nakken. Da nogle venner og jeg begyndte at arbejde med keramik, kunne jeg mærke, at jeg skulle i den retning. Jeg ville skabe mine designs i virkeligheden i stedet for at tegne dem på en skærm, fortæller Anders Arhøj til Finans.
I det seneste regnskabsår fik Studio Arhoj et overskud efter skat på 2,5 millioner kroner. Det var over en million kroner mere end året før, skriver Finans. Samtidig steg virksomhedens bruttofortjeneste fra 4,5 til 6,8 millioner kroner.
Anders Arhøj fortæller til Finans, at han bruger 12-13 timer af døgnet i værkstedet på Islands Brygge i København, og at han han har 12-14 ansatte. Sammen skiller de Studio Arhojs farverige keramik og sjove figurer ud fra de fleste.
- Jeg er taknemmelig, hvis det fortsætter som nu. Jeg har ingen ambitioner om at blive kæmpestor i branchen. Hvis vi bliver det, er vi ikke cool mere, så vil forbrugerne måske vende os ryggen, vurderer Anders Arhøj.
Studio Arhojs produkter sælges i adskillige lande over hele verden, men Anders Arhøj vil fokusere på det japanske og amerikanske marked, hvor virksomheden i forvejen har et stigende antal ordrer gennem sin webshop.