Kuratorerne i konkursboet efter det krakkede lavprisselskab Cimber arbejder intenst for at få et salg af selskabets sunde dele på plads, og et salg kan være klar inden for to til tre dage.
Det vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, der følger luftfartsbranchen tæt.
- De har ikke råd til at vente ret længe. Vi var jo dårligt igennem arbejdsdagen torsdag, før de første huller efter Cimber var fyldt op, siger han.
Blandt andet har Cimbers ærkerival Norwegian allerede sat sig på ruten mellem Karup og København og bebudet flere afgange til de populære sydeuropæiske rejsemål.
- Hvem der end kommer til at overtage aktiverne, er det vigtigt, at de kommer på banen hurtigst muligt, siger Jacob Pedersen.
Han ser FlyBe Nordic og Skyways som de mest sandsynlige købere til Cimbers sunde dele. Hvem end det bliver, vil de stå stærkt i konkurrencen, da de vil kunne forhandle helt nye overenskomster og vil nyde godt af Cimbers små fly, der passer godt til dansk indenrigstrafik.
Cimber indgik sent fredag en aftale med SAS om at fortsætte driften af fire fly, som Cimber hidtil har fløjet for det store selskab. Jacob Pedersen ser aftalen som vigtig for at Cimber kan opretholde sine start- og landingstilladelser varme, hvilket vil gøre det nemmere at sælge selskabet.
Aftalen løber kun i 12 dage, men SAS regner, ligesom Jacob Pedersen, med, at det er rigelig tid til, at et salg af Cimber kan falde på plads.
- Vi er interesseret i, at der kommer en køber af Cimbers ruter, som vi kan samarbejde med. Og det er jo mere attraktivt at købe et selskab, der er i drift, end hvor flyene står på jorden, siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.
Kurator Lisa Bo Larsen fra advokatfirmaet Kromann Reumert bekræfter, at hun forhandler om et snarligt salg af selskabet.