Han fik øje på hende til et bryllup. Hun stod og strålede med sit dejlige smil i en flok af piger. Hende ville Serhat gerne møde igen og måske endda giftes med en dag. Men den beslutning var ikke var op til ham og pigen at beslutte. Begge forældrepars blåstempling var en betingelse for, at de kunne få hinanden, så Serhat måtte bede sin mor og far om at sætte et møde i stand.
»Det foregår sådan, at man tager sine forældre med over til pigen. Så siger drengens forældre: Vi vil gerne have et forhold i stand mellem vores dreng og jeres pige,« forklarer Serhat.
Mor og far med på date
Han kender reglementet, for han har selv prøvet det. For to år siden besøgte han pigen hos hendes forældre – med sine egne på slæb. Meget stod på spil den eftermiddag, hvor de første gang fik chancen for at tale sammen.
»Vi skulle tage en beslutning, om vi skulle være sammen. Det var ikke noget, jeg var vant til. Jeg syntes, det var svært at basere et liv på et enkelt møde – både for hende og jeg,« siger Serhat.
Selv om hans familie har boet i Danmark, siden han var to år, holder forældrene stadig fast i de kurdiske traditioner om, at de er med til at vælge, hvem han skal giftes med.
Hjemme hos vennen Jonas, der stammer fra Iran, kan børnene i højere grad selv vælge ægtefæller. Mens Serhats familie går i moské, beder og fejrer muslimske helligdage, nøjes vennens familie med at holde sig fra svinekød.
»Det er friere hjemme hos mine forældre. Vi går ikke i moské, og jeg kan faktisk hverken læse eller skrive arabisk,« siger Jonas. Han har haft en kæreste gennem de sidste fem år, som han har lært at kende, uden at forældrene havde givet lov først.
For børnenes bedste
Ægteskab giver i sig selv stof til lange diskussioner mellem de to kammerater, der kender hinanden fra tandlægestudiet. Det er svært at sætte grænsen for, hvor stor forældrenes indflydelse skal være, når deres danske kammerater har 100 procent ret til selv at vælge kærester.
»Da mine danske venner hørte, at mine forældre havde været med til at bestemme, hvem jeg blev forlovet med, kiggede de skævt på mig og sagde: Det er da en mærkelig måde at gøre det på. Jeg syntes, at det var lidt flovt,« siger Serhat.
Jonas mener, at danskere ofte misforstår forældrenes hensigt med at blande sig.
»Når forældrene er med til at vælge, gør de det for deres børns bedste. Jeg vil ikke kalde det tvang. Det er arrangerede ægteskab. Der er stor forskel. I Danmark hører man næsten kun om tvangsægteskaber og de mest ekstreme situationer, hvor man slår børn ihjel. Det er en stor misforståelse,« siger han.
Familien i centrum
De to venner vil hellere finde et kompromis end at vende deres forældre ryggen. Der er nemlig også fordele ved familiens medbestemmelse, mener de.
»Hvis mine forældre har kommentarer til, hvem jeg skal være sammen med, hvorfor skulle jeg så ikke lytte til dem? De har erfaringen, så de ved bedre, hvad der skal til for at vælge den rette,« siger Jonas.
»Danskere tager imod råd fra forældre, når de for eksempel skal vælge uddannelse eller lejlighed. Bare ikke, når de skal vælge kærester. Sådan er det ikke hos os. Der må forældrene også gerne blande sig i spørgsmål om kærlighed,« siger Serhat.
De er begge klar over, at det har en stor pris, hvis de vender familien ryggen.
»Hvis man skubber dem væk og siger: I skal slet ikke blande jer, så bliver de fremmedgjorte overfor os. Det vil jeg ikke, for jeg vil gerne værne om, at vi er en stor familie,« siger Jonas.
I muslimske hjem er det helt almindeligt, at flere generationer bor under samme tag. Derfor skal Serhat og Jonas’ kommende koner ikke bare passe til dem, men også falde i smag hos deres familier.
De er godt klar over, hvad der står øverst på ønskelisten til svigerdøtrene. De skal for det første være muslimer, helst stamme fra samme land som henholdsvis Serhat og Jonas, og så skal de komme fra gode familier. I praksis betyder det, at de unge typisk holder forhold hemmelige, indtil researchen om pigens baggrund er på plads.
Forbud mod kærester
»I begyndelsen holdt jeg forholdet til min kæreste skjult. Vi mødtes ude i byen og gik for eksempel i biografen,« fortæller Jonas.
Først da han havde kendt hende i to år, præsenterede han hende for forældrene. Til hans store lettelse, syntes de godt om hende.
»Heldigvis er hun iraner. Det havde været et større problem, hvis hun var tyrker, for så ville mine forældre have sværere ved at knytte bånd til hende. For eksempel kan de tale persisk sammen,« siger han.
Umiddelbart efter mødet fik forholdet karakter af et kommende ægteskab.
»Det blev mere alvorligt mellem os. Du er jo ikke kærester med nogen i vores kultur. Du er ved at blive gift,« siger Jonas.
Kulturforskellene betyder, at de unge i princippet frier til deres kærester, når de lader pigen træffe forældrene.
»Man ved, at det kan føre til ægteskab. Det er jo noget helt andet end i dansk kultur, hvor en date kan blive til et forhold på en uge eller et helt liv,« siger Serhat.
Mellem to kulturer
Mens Jonas brugte to år på at overveje, om hans forhold kunne bære et ægteskab, fik Serhat ikke mere end et par timer. Hans forældre var nemlig bogstavelig talt med på første stævnemøde, og inden det var forbi, skulle Serhat afgøre, om han ville giftes med pigen.
»Jeg kommer aldrig til at acceptere den måde, det skete på. Når man er stærkt præget af dansk kultur, er det ekstremt svært at give forholdet en chance ud fra et møde. Jeg vil aldrig sætte mine børn i samme situation,« siger han.
Han besluttede sig for at sige ja til pigen og fik forældrenes accept.
Hvordan kunne du så vide på så kort tid, at I ville passe sammen?
»Det kunne jeg heller ikke, så ægteskabet var en satsning. Problemet er, at jeg ikke kan sige noget imod det, for det er gået godt siden. Min forlovede er det bedste, der nogensinde er sket for mig, og vi skal giftes til april,« siger Serhat.
Serhat og Jonas navne er alibier for at beskytte deres privatliv. Deres identitet er redaktionen bekendt.