De store besparelser i SAS vil efterlade et selskab, der er væsentligt mere svensk end tidligere.
Langt hovedparten af fyringerne blandt det administrative personale i SAS finder sted i Norge og Danmark, hvor op til 800 risikerer at miste jobbet.
Derimod er kun få af luftfartsselskabets ansatte i Sverige i farezonen, skriver Berlingske.
Derfor kan det snart blive nødvendigt at ansætte flere på hovedkontoret i Stockholm, fordi flere af de stillinger man nedlægger i Danmark og Norge ikke kan undværes i SAS. Fremover skal de udføres fra Sverige.
Kun godt halvdelen af de ansatte i den danske administration vil ifølge Berlingskes oplysninger få lov til at fortsætte hos SAS. I Norge er nedbemandingen endnu kraftigere. Efter fyringerne vil der være omkring 100 administrative stillinger i Oslo mod nu 500.
Med undtagelse af salgsfunktionen, som fortsat vil findes i stor skala i alle tre lande, bliver alle dobbeltfunktioner i administrationen nedlagt. I dag er der for eksempel dobbeltfunktioner inden for markedsføring og ruteplanlægning.
Dobbeltarbejdet er en konsekvens af, alle tre ejerlande har ønsket at sikre arbejdspladser.
Tidligere direktører har uden held forsøgt at gøre op med de mange dobbeltfunktioner, men først nu ser det ud til at lykkes.
Den danske regering har i modsætning til den svenske og norske, været meget aktiv i forsøget på at forhindre en konkurs i SAS.
Det skyldes ifølge Berlingske, at lufthavnen i Kastrup er det trafikale knudepunkt for SAS. En position, der skaber tusindvis af arbejdspladser.
- Der har aldrig været tvivl om, at det var den danske regering, der havde mest at tabe ved en SAS-konkurs, siger en kilde tæt på spareforhandlingerne til Berlingske.
- Jeg er ikke i tvivl om, at især svenskerne har formået at udnytte det faktum i forhandlingerne om, hvor størstedelen af fyringerne i SAS's administration skulle finde sted.
SAS beskæftiger omkring 950 i den svenske del af administrationen.