Grønlænderne bliver for fede, og det er klimaets skyld. Sådan lyder konklusionen i en ny rapport fra Canada, skriver politiken.dk.
Når isen forsvinder, er det umuligt at gå på jagt, og så tyer flere inuitter til fed junkfood i stedet.
Et forskerhold har de seneste fem år undersøgt, hvordan klimaforandringerne påvirker inuitternes liv.
Og de kan konstatere, at flere er begyndt at lide af overvægt og har problemer med tænderne.
Normalt lever inuitter af råt kød, som er sundt for dem - men det er altså i stigende grad blevet skiftet ud med pommes fritter og burger.
Kilde: politiken.dk