En 45-årig mand fra Viborg er torsdag idømt tre måneders ubetinget fængsel ved Retten i Viborg. Han er kendt skyldig i identitetsmisbrug og i at have indgivet falsk anmeldelse til en offentlig myndighed.
Ifølge sagen sendte manden e-mails til både en advokat og en offentlig myndighed, hvor han udgav sig for at være sin tidligere ægtefælle. I korrespondancen påstod han, at ekskonen skulle have afgivet falsk forklaring i en tidligere straffesag mod ham selv.
Sagen har sit udspring i netop den tidligere straffesag, hvor ekskonen ifølge oplysningerne afgav vidneforklaring. Da sagen var afsluttet, valgte den 45-årige at skrive i hendes navn - tilsyneladende i et forsøg på at miskreditere hende og så tvivl om hendes troværdighed i den oprindelige sag.
Anklagemyndigheden ved Midt- og Vestjyllands Politi har ført sagen ved retten i Viborg.
Den dømte udbad sig betænkningstid efter domsafsigelsen.