Glemmer du nogensinde at tænke over, hvad fjernvarmen og affaldsafhentningen egentlig koster? De fleste gør. Men det er netop dér, en stor besparelse gemmer sig, hvis man spørger tænketanken CEPOS.
I en ny analyse anslår CEPOS, at danske familier kan spare mellem 3.900 og 4.400 kr. om året, hvis forsyningssektoren bliver mere effektiv.
Pointen fra CEPOS er, at den politiske debat fokuserer på det forkerte.
- Det er fødevarepriser og energipriser, der svinger meget op og ned. Men der er en permanent besparelse for forbrugerne, hvis man genoptager den politik, man tidligere har haft, med at gøre forsyningssektoren mere effektiv, siger Otto Brøns-Petersen, analysechef i CEPOS.
Forsyningsydelser som vand, varme, el og affaldshåndtering fylder en fast del af husholdningsbudgettet hver måned. Og ifølge CEPOS er priserne de seneste fem år steget mere end priserne i samfundet generelt.
Forklaringen er ifølge tænketanken, at store dele af forsyningssektoren er naturlige eller regulatoriske monopoler. Der er med andre ord ikke nogen reel konkurrence, der presser priserne ned, og du kan ikke vælge en anden leverandør af fjernvarme, som du kan med dit mobilabonnement.
Særligt fjernvarme og affald peger CEPOS på som områder, hvor presset på at effektivisere er for svagt.