Nordsjællands Politi anholdt onsdag to mænd på henholdsvis 39 og 23 år, der er tiltalt for systematisk bedrageri mod primært ældre borgere. De to er sigtet for i alt 25 forhold - 13 kontaktbedragerier og 12 databedragerier.
Anholdelserne fandt sted som led i en koordineret politiaktion efter længere tids efterforskning på tværs af to politikredse. Sagerne fordeler sig således mellem Nordsjællands Politi og Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, hvilket ifølge politiet peger på et systematisk og geografisk spredt mønster.
Metoden er den såkaldte 'falsk bankrådgiver'-svindel, hvor gerningsmændene ringede til typisk ældre ofre og udgav sig for at være medarbejdere i ofrets bank. Under påskud af at advare mod igangværende svindel fik de ældre borgere overtalt til at udlevere deres hævekort sammen med pinkoden til et 'bankbud', der mødte op på adressen.
Når kortet og koden var overdraget, blev der hævet kontanter, og beløb blev overført til gerningsmændenes egne konti. Ifølge politiet forsøgte 'bankbudet' i flere tilfælde også at lokke værdifulde ejendele og smykker fra de ældre ofre under besøget.
Kontakt politiet
Kontaktbedrageri af denne type har gennem flere år været en udbredt svindelform i Danmark, og ældre borgere er særligt udsatte. Politiet har gentagne gange opfordret pårørende til at tale med ældre familiemedlemmer om, at en bank aldrig vil bede om pinkoden eller sende et bud for at hente et betalingskort.
De 25 forhold dækker en længere periode og involverer en lang række forurettede på tværs af Sjælland. Efterforskningen fortsætter, og politiet udelukker ikke, at flere personer kan være involveret i bedrageriserien.
Borgere, der mistænker, at de selv eller pårørende har været udsat for lignende henvendelser, opfordres til at kontakte politiet.