"De er fandeme ikke rigtig kloge i den branche."
Så klar er HK's holdning til den telesalgsbranche, der med løfter om lønninger på 50.000 kroner om måneden gang på gang lokker unge til at arbejde under dårlige arbejdsvilkår som telefonsælgere.
"Vi har ofte - mindst en eller to gange om ugen - henvendelser fra unge i telesalgsbranchen, der føler sig dårligt behandlet," siger Michael Petersen, der behandler sager om telesalg for HK.
Det Faglige Hus har samme erfaring, fortæller leder af den faglige afdeling, Lars Brobak.
"Det er unge, der på grund af manglende erfaring på arbejdsmarkedet er lette at lokke. De bliver lovet en masse, de ikke får. Problemet er så, at løfterne aldrig findes på skrift," siger han.
Brancheorganisation: En betændt branche
Michael Flintholm er formand for Dansk Telemarketing Forbund. Han genkender fagforeningernes billede.
"Jeg vil ikke generalisere, for der er mange, som arbejder seriøst og ordentligt, men telesalgsbranchen er virkelig et betændt område. Mange mindre firmaer kræver uopnåelige indsatser af de her stakkels sælgere, som er 100 procent provisionslønnede til en horribel ringe løn, og de har en enorm udskiftning blandt de ansatte," siger han.
Dansk Telemarketing Forbund er landets eneste brancheorganisation for telemarketing- og telesalgsvirksomheder, men har ikke desto mindre blot 15 medlemmer og er drevet på frivillig basis. Forbundets kodeks for ordentlig virksomhedsdrift skræmmer nemlig mange, forklarer Michael Flintholm.
"Vi vil mægtig gerne have flere medlemmer, men når firmaer, der henvender sig, ser vores kodeks, så er de alligevel ikke interesserede."
Standardproceduren er bortvisning
Telesalgs-medarbejderne er næsten udelukkende unge, hvoraf langt de fleste kun er kortvarigt ansat på grund af de hårde arbejdsforhold. Michael Petersen fra HK kalder det en hård branche, hvor "medarbejderne får på puklen, uanset hvad de gør."
Og hvis den ansatte ikke lever op til kravene, er det ud af vagten - ofte uden en opsigelse, men med en bortvisning, så arbejdsgiveren slipper for at give et opsigelsesvarsel og dermed sparer penge.
"Når tidligere ansatte ringer for at klage, ved jeg på forhånd, at de er blevet bortvist, for sådan er proceduren i den branche. Arbejdsgiverne finder typisk beskyldninger om, at folk ikke har sygemeldt sig, har overtrådt firmaets politikker, eller har optrådt illoyalt," siger Michael Petersen.
Hurtige penge med flere virksomhedsnavne
Men selv om telesalgsfirmaerne tilsyneladende systematisk udnytter og snyder ansatte, står fagforeningerne ofte hjælpeløse hen.
"Når vi tror, vi har fat i noget interessant, så er firmaet sørme pludselig gået konkurs, og direktøren er i et nyt firma, der tilfældigvis sælger præcis samme produkt," siger Michael Petersen og tilføjer:
"Vi kan se en sammenhæng mellem metoderne og de forskellige virksomheder, så de kender altså hinanden. Mange har flere virksomheder - eller bare flere virksomhedsnavne - som de flytter opgaverne rundt mellem. På mig virker det som nogle smarte gutter, der sidder i hinandens bestyrelser på kryds og tværs, og har fundet ud af, hvordan man kan tjene nogle hurtige penge på den måde. Men jeg kan ikke dokumentere det."