Opdatering: Artiklen er tirsdag eftermiddag opdateret med en kommentar fra Arrivas ledelse. Derudover er antallet af chauffører, der strejker, blevet korrigeret fra 165 til 135.
135 buschauffører fra Arriva i Roskilde har tirsdag valgt at nedlægge arbejdet, fordi de er uenige med ledelsens ønske om at indskrænke arbejdsmiljørepræsentantens arbejde.
Det fortæller 3F Roskilde til Avisen.dk.
Arbejdsnedlæggelsen har betydet, at flere busruter i Roskilde-området er indstillet resten af dagen. Først onsdag morgen afholder chaufførerne et nyt fagligt møde, hvor de skal tage stilling til, om de vil genoptage arbejdet.
I dag har arbejdsmiljørepræsentanten tre dage om ugen til at gå Arriva-busserne efter i sømmene for at sikre, at sikkerheden overholdes. Ifølge 3F ønsker Arrivas ledelse at indskrænke antallet af dage til kun én om ugen.
- Chaufførerne frygter, at ledelsens forslag vil kunne gå ud over sikkerheden. Det er arbejdsmiljørepræsentantens job at forebygge ulykker, indstille sæderne og meddele fejl ved blinklys og bremser. Hvis vedkommende får mindre tid til sit arbejde, kan det være til stor fare, fortæller Ole Holtse Olsen, daglig leder i 3F i Roskilde, til Avisen.dk.
Har forståelse for frustrationer
Tirsdag morgen valgte chaufførerne at nedlægge arbejdet, hvilket førte til, at flere busruter blev indstillet. Klokken syv tirsdag morgen afholdt chaufførerne et fagligt møde, og her besluttede de, at strejken skal fortsætte til onsdag morgen, hvor et nyt fagligt møde skal finde sted.
Arbejdsnedlæggelsen er overenskomststridig, og derfor har 3F bedt chaufføererne om at genoptage arbejdet hurtigst muligt.
Ole Holtse Olsen har dog forståelse for deres frustrationer.
- Her i Roskilde har vi nogle af de ældste busser i regionen, og sikkerheden er naturligvis vigtig for både chaufførerne og passagererne. Det ville være helt forfærdeligt, hvis en chauffør kørte en familie ihjel, fordi sikkerheden var for dårlig, siger han.
Arriva: Vi stille os ikke på bagbenene
Ifølge Arrivas ledelse var ordningen med, at arbejdsmiljørepræsentanten kunne afsætte tre arbejdsdage til tjekke op på arbejdsmiljøet kun midlertidigt. I den oprindelige aftale, der er indgået mellem ledelsen og chaufførerne, er der kun afsat én dag om ugen, og det er denne ordning, ledelsen vil vende tilbage til.
- Arbejdsmiljørepræsentanten har i en periode haft tre dage til arbejdsmiljøopgaver af personlige grunde, men nu vil vi gerne vende tilbage til det niveau, der er aftalt i vores virksomhedsaftale. Det er der ikke noget unormalt i, siger Pia Hammershøy, kommunikationsansvarlig i Arriva.
Hvis chaufførerne frygter for sikkerheden, er Arriva villig til at snakke tingene igennem.
- Vi er altid klar til en dialog, og vi stiller os ikke på bagbenene. Men vi kan ikke komme videre med dialogen, før vi får busserne ud og køre igen, siger hun.