47 procent af de virksomheder, der i efteråret har haft svært ved at finde medarbejdere, har hverken søgt via den offentlige jobportal Jobnet, jobcenteret eller a-kassen/fagforeningen. Det viser en undersøgelse lavet af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, skriver Fagbladet 3F.
I undersøgelsen havde fem procent af virksomhederne haft udfordringer med at få nye medarbejdere. Det svarer til 11.700 stillinger.
Ifølge undersøgelsen er det kun en tredjedel af de udfordrede virksomheder, der har brugt Jobnet. Det er iøjnefaldende, mener chefanalytiker i Arbejdernes Erhvervsråd Frederik I. Pedersen.
- Det ville være naturligt at slå sit job op, hvor de arbejdsløse skal søge, siger han. Han hæfter sig ved, at der er 43 procent af virksomhederne, der selv mener, at de kunne have gjort noget anderledes eller bedre.
Ifølge arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet Henning Jørgensen er det afgørende med et godt samspil. Han mener, at det er et problem, at der altid bliver peget på myndighederne og de arbejdsløse, når der er nogle, som ikke gør det godt nok.
- Det er vigtigt, at virksomhederne siger til, når der er jobåbninger. Hvis ikke de bruger institutionerne, så kan institutioner ikke anklages, siger han.
Ifølge Jørgen Bang-Petersen, chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening, er det naturligt, at en virksomhed, der har svært ved at få medarbejdere, mener, at de kan gøre det bedre.
- Det vil være lidt arrogant at sige, at man ikke kunne blive bedre, hvis man har svært ved at få medarbejdere. Men det er ikke det samme, som at virksomhederne ikke bruger mange forskellige kanaler, siger han.