En ny lov i den amerikanske storby Seattle kan meget vel være et tilbageskridt for den app-baserede taxatjeneste Uber.
Med Uber-tjenesten kan kunder bestille en chauffør med få tryk på deres smartphone. Chaufførerne er ikke ansatte i traditionel forstand og kører kunderne i deres egen bil. Men med en ny lov i Seattle er det ikke en undskyldning for ikke at give de ansatte en række rettigheder.
Kan tvinges til at forhandle
Loven betyder, at chauffører for Uber og lignende tjenester har ret til at danne en fagforening for chaufførerne i Seattle, hvis 600.000 indbyggere flittigt brugere Uber. Hvis et tilstrækkeligt antal chauffører melder sig ind i en kommende fagforening, har virksomheder som Uber nu pligt til at forhandle med en repræsentant for medarbejderne om vilkår og betingelser for arbejdet, skriver det amerikanske medie Bloomberg.
Uber er en amerikansk IT-virksomhed med base i San Francisco. Ved hjælp af en app til smartphones formidler Uber det, virksomheden selv opfatter som samkørsel, men som af nogle kritiseres for at være piratkørsel.
Uber ejer nemlig ikke selv bilerne og chaufførerne er ikke ansatte i klassisk forstand. I stedet er der tale om private bilejere, som stiller deres egen bil til rådighed og til gengæld får en del af indtjeningen ved at køre kunder fra A til B. Kunderne bestiller og betaler turen ved hjælp af en app til smartphones.
UDVID
Det kan blive en sten i skoen for blandt andet Uber, som traditionelt har afvist at give chaufførerne ret til at danne fagforeninger, fordi de ikke er ansatte i normal forstand. De kan blandt andet selv vælge, hvornår de vil arbejde.
Den nye lov blev modtaget med begejstring af fagforeningen Teamsters Local 117, som er Seattles lokalafdeling under den amerikanske chauffør-fagforening IBT.
- Det var en stor sejr for chaufførerne, som har løbet en stor risiko. Mange er blev opsagt og har mistet jobbet, sagde Dawn Gearhart fra fagforeningen til Bloomberg.
Skeptisk borgmester
Også byrådsmedlemmet Mike O'Brien, som oprindeligt præsenterede lovforslaget, var begejstret.
- Loven blev kun indført af nødvendighed efter at have set, hvor lidt magt chaufførerne selv har i forhold til at arbejde for en løn, man kan leve for, skrev byrådsmedlemmet i en erklæring.
Selvom chaufførerne og fagforeningen er begejstrede for den nye lov, er den demokratiske borgmester i Seattle, Ed Murray, en anelse skeptisk. Selvom han støtter chaufførernes ret til at organisere sig, mener han nemlig, at der er flere problemer i loven, og at det derfor kan blive svært at forsvare loven over for en domstol.