Alt for mange arbejdstimer og træthed bag rattet er et kæmpeproblem for taxichauffører og for trafiksikkerheden på de nordiske veje.
Det viser en spørgeskemaundersøgelse lavet af NTF, Det Nordiske Transportarbejderforbund, der offentliggøres i dag.
Det skriver Fagbladet 3F.
Undersøgelsen viser, at taxichauffører i Norden i gennemsnit arbejder næsten 53 timer om ugen. Danmark er topscorer med godt 56 timer.
Knap 90 procent af de danske chauffører har følt sig trætte. 45 procent af de ansatte taxichauffører har været ramt af ulykker, der sættes i forbindelse med træthed.
- Træthed bag rattet er en enormt vigtig risikofaktor og en alvorlig sag. Træthed kan virke ligesom alkohol. Man får langsommere reaktionstid og handler forkert. Det er lidt som at få en pose over hovedet. Det er selvfølgelig meget farligt, siger han og nævner et resultat fra en anden undersøgelse:
- Har du kørt otte timer i træk, stiger ulykkesrisikoen med 70 procent fra den ottende til den niende time. Fra den niende til den 10. time stiger risikoen for at blive impliceret i en ulykke med 300 procent, siger han.
Han understreger, at der er målt på lastbilchauffører, og at der ikke findes en tilsvarende måling på taxichauffører.
Undersøgelsen, der omfatter 509 personer, viser også, at 82 procent af de danske taxichauffører er på provisionsløn. Andelen er omtrent den samme i hele Norden.
Jens Laursen, transportgruppeformand i 3F Randers, har været med i den danske del af undersøgelsen. Han mener, at provisionslønsystemet er hovedproblemet.
- Chaufførerne er tvunget til at arbejde mange timer for at tjene en dagløn. Chaufførernes bliver trætte, er farlige for trafiksikkerheden og rammes på arbejdslivet. Det er utilstedeligt, at politikerne tillader kørsel med passagerer under de forhold, siger han.
Trine Wollenberg, formand for Dansk Taxiråd pointerer, at NTF's tal skal tages alvorligt.
- Men reglerne om arbejdstid er beskrevet i overenskomsterne. Jeg vil gerne understrege, at det er arbejdsgivernes ansvar og forpligtelse at sikre, at taxichaufførerne ikke kører mere, end de må. Det er både af hensyn til trafiksikkerheden og til chaufførens helbred, siger Trine Wollenberg.