Jampa Yeshi løb 50 meter omspændt af flammer, før han sank sammen i sin desperate protest imod kinesisk overherredømme over Tibet. Det skete tæt ved det indiske parlament, hvor Kinas præsident i slutningen af marts var på besøg i anledning af et økonomisk topmøde.
Lige nu er der nærmest en bølge af selv-brændinger i protest imod forholdene i Tibet. Da den tunesiske selvbrænder Mohammed Bouazizi satte ild til sig selv antændte han samtidig det arabiske protest-forår i 2011.
Bouazizis selvmord medførte også et antal af lignende protester i andre arabiske lande. I Indien har selvbrændere flere steder protesteret over lokale forhold.
Mange tidligere
Styret i Kina strammer for tiden strengere end tidligere om alting tibetansk i et forsøg på at stoppe bølgen af protester, der i sin yderste konsekvens er selvbrændere. Og der har været mange af dem.
Siden februar 2009 har menneskeretsgrupper i omverdenen dokumenteret ihvertfald 30 selvbrændinger indenfor Kinas grænser. De fleste er døde af deres brændsår. Siden januar er der rapporteret om fem.
Men også i Indien forekommer de græsselige protester som for nylig, hvor en tibetansk munk døde efter at have sat ild til sig selv i protest imod den kinesiske præsidents besøg i Delhi.
Internet bringer flere video'er af disse protester, hvor den brændende munk råber ”Længe leve Tibet” før de segner om i et bål, som tilløbende forsøger at slukke. I øvrigt bliver en tibetansk buddhist ikke re-inkarneret efter denne selvdestruktive handling.
Endeløs konflikt
Tibet var selvstændigt fra 1913 til 1951, hvor området blev besat af Kina. I 1959 var der en blodig opstand imod Kina. Siden har der været stærke spændinger om Tibets politiske status. Kina amerkender ikke, at området er andet end en autonom del af landet.
Mest kendt fra Tibet er nobelprismodtageren Dalai Lama, religionens øverste lama. Siden 1959 har han søgt tilflugt i indien, hvor der er opstået et stort og stærkt tibetansk miljø. Han bor således i eksil i Dharamshala i det nordlige Indien.
Den kinesiske centralregerings kontrol med Tibetanerne og deres religiøse ledere er hårdhændet og konsekvent. For eksempel mener regeringen i Bejing, at den har autoritet til at udpege den næste øverste Lama. Siden 2007 skal alle højerestående munke godkendes af regeringen.