Advarsel: Hvis du er til miljørigtige biler – helst ren el, men til nøds plugin-hybrider, og mener du, at en rigtig bil ikke skal have mere udledning end de grønne og politisk korrekte 49 gram CO2 per kilometer, ja…. Så spring denne dobbelttest over lige nu!
For BMW M5 og Audi RS Q8 vil i så fald være som Vladimir Putin og Aleksandr Lukasjenko, der kommer uanmeldt til en julefest hos Kirkens Korshær.
Lad os starte med de tørre tal: BMW udleder 255 g/km og Audi såmænd 302 g/km. Og jeg kom på intet tidspunkt til at køre særlig økonomisk i nogen af de to testbiler. Kun lige når jeg cruisede i det mest sparsommelige køremode og havde fartkontrollen på 60 km/t, nærmede jeg mig 10 km/l.
Tjah, og sådan er det nu engang, når der buldrer mere end 600 vilde og sprudlende heste under hjelmene, og begge biler er bygget til ekstrem fart, køreglæde, tordenlyd og ufornuftig opførsel. De er også både vidt forskellige og meget ens.
The Beast
BMW M5 er en klassisk sedan med fire døre og pænt dybt bagagerum. Man sidder lavt og dimensionerne samt det faktum, at den vejer over 400 kilo mindre end Audien (1.970 kg. mod 2.390 kg.), gør den derfor nogle splitsekunder hurtigere i optræk, og måske også i topfart, som dog i begge biler er begrænsede til 250 km/t. Piller man den foranstaltning af, hamrer de begge afsted over de 300 km/t.
Mens BMW M5 ser (forholdsvis) diskret ud i gadebilledet, så ligner Audi RS Q8 noget, som man kunne hente udenrigsminister Blinken i ude i Kastrup. ”The Beast” kaldte mine børn og svigersøn den, og det er et meget godt kælenavn.
Den er sort overalt, selv udstødningsrørene. Og de enorme ”23 (!) fælge får den til at se frygtindgydende ud – men ikke som en stor vild kafferbøffel på savannen, men mere som en kæmpe panter på spring, for designet på Audis Q8-modeller er blandt de smukkeste SUV-former, der findes. På én gang store, men med en smidig coupé-afslutning.
Kører fra hvad som helst
BMW’en kom i en farve, som skiller vandene lidt. Motegi Red er en blanding af rød og brun. Jeg personligt var ret vild med farven, da en sort M5 hurtigt kan komme til at se lidt for ”bøllet” ud.
Havde det ikke været for sportsudstødningen med de fire afgangsrør og de ”20 tommer store fælge med M Carbon keramiske bremser (sidstnævnte en lille ekstraudgift på over 170.000 kr.), så gør BMW’en ikke så meget væsen af sig ved første øjekast.
Til gengæld kan den køre fra stort set hvad og hvem som helst. Den kan konfigureres i et hav af indstillinger, og de rigtige M-nørder, som kører den ud på baner af og til, har et rigt udvalg af køremodes. De dyre skindsæder holder dig fast i svingene, laserlyset kaster lyset hundredvis af meter frem og lyden fra Bowers & Wilkens-anlægget overdøver smukt rumlen fra de 8 cylindre og de dobbelte turboer.
RS Q8’eren har installeret premium B&O-anlæg og HD Matrix-LED-lys, som heller ikke overser noget eller nogen på en mørk vej.
Begge biler forkæler deres førere og passagerer, som man forventer i luksusbiler til 3 millioner kroner, men begge har også den ekstra fun-faktor, at forene selvsamme luksus med uovertrufne køreegenskaber. Og de beroliger begge en med, at der altid er kræfter nok til overhalinger, og de vil altid begge bringe et smil frem på læben, både når man ser dem og kører i dem.
Til gengæld tager det også kun meget få sekunder at få konfiskeret en sådan bulderbasse, skulle man komme til at køre lidt mere med hjertet end hjernen.
Hvorfor?
Fordi du lige har vundet lotto og gerne vil forkæle dig selv. Og hvis det var Eurolotto køber du bare begge to.
Hvorfor ikke?
Fordi du ikke spiller lotto og derfor heller ikke vinder og må nøjes med din Renault Captur i carporten derhjemme.
Fakta:
BMW M5 Competition
625 hk. 4.4 liter 0-100 km/t: 3.3 sekunder
Pris fra 2.164.005 kr.
Testmodel: 2.836.054 kr.
Test: Audi RS Q8
600 hk. 4.0 liter 0-100 km/t: 3.8 sekunder
Pris fra 2.509.990 kr.
Testmodel: 3.217.922 kr.