VENSTRE HAR foreslået, at man flytter 10. klasserne over på erhvervsskolerne med et argument om at undgå spildår kombineret med en større dagsorden, som handler om, at flere end i dag, skal tage en erhvervsuddannelse.
Det forlyder endnu ikke, at man skal fortsætte på erhvervsskolen efter endt afgangsprøve, men den geografiske placering vil indlysende få stor betydning for hele ideen med traditionelle 10. klasser. Herved lægger partiet sig i slipstrømmen på et årti, der har været båret af manglende forståelse for de mennesker, der berøres af det skolesystem, som man skalter og valter med på Christiansborg.
De senere år har der været en helt hysterisk rekrutteringsindsats rettet mod erhvervsskolerne, som ganske rigtigt er blevet klemt imellem manglende fokus på håndværksfagene i folkeskolen og uddannelsessnobberi. Men i stedet for at se på årsagerne til den manglende interesse, forsøger man altså hellere at presse en bestemt uddannelse ned over de unge, som vælger at gå i 10. klasse.
ARGUMENTET OM, at 10. klasse skulle være et spildår er selvfølgelig noget vrøvl, for hvad er et spildår? Hele livet er spild af tid. Det knytter sig måske til sådan et voksent, materialistisk udgangspunkt, hvor vi hele tiden skal være i fremdrift for at tjene flere penge til statskassen, men sjovt nok er det meget velanset også hos Venstre at sende sine børn i 10. klasse på dyre efterskoler, hvilket jo i sig selv bekræfter min pointe om, at 10. klasse er en virkelig god mulighed for unge mennesker i udvikling.
Jeg har undervist i folkeskolen i mange år og har anbefalet 10. klasse til rigtig mange afgangselever. Ikke fordi de havde særlige interesser eller talenter indenfor håndværk og design, men fordi de af alle mulige tænkelige og utænkelige årsager havde brug for et år mere til at modnes, trække vejret, samle det sidste op fagligt, blive klar til at vælge ungdomsuddannelse og meget mere.
Nogle er endt på erhvervsskoler. Andre er i dag helt andre steder. På mig virker det fuldstændig absurd, at man antager, at alle 10. klasses elever egner sig så meget til en erhvervsskole, at man lige så godt kan gøre det til en slags introår.
I STEDET for at gøre de kommunale 10. klasser til et hittebarn, som skal placeres i nye omgivelser, skulle man hellere kæmpe for, at dette sidste folkeskoleår blev sprudlende attraktivt i sin eksisterende form, så flere ville vælge det fremfor at styrte igennem uddannelsessystemet for at opnå en åndsfattig karakterbonus.
Forestil dig et samfund, der værnede om et ungdomsliv, hvor man kunne vælge et år i 10. klasse, fordi man ville møde nye mennesker, udvikle sig socialt, modnes, fordybe sig i at stå på skateboard og male eventyrakvareller. Være kreativ. Lave bål og spille guitar og gøre sig klar til næste etape, uden at man fik et uddannelsesstempel i panden. Også selvom man ikke havde råd til at gå på efterskole.
Desværre er fremdrift kodeordet. Der skal bidrages, og det skal gå stærkt. Ungdommen bør droppe nyttepolitiets uddannelsespres og tage livet tilbage, og vi skal hjælpe dem ved at give dem 10. klasser uden et overdrevet fokus på uddannelsesretning.