64 procent af danskerne anvender digitale kanaler i deres kontakt med det offentlige. Det er mere end noget andet land i EU og en del højere end EU-gennemsnittet på 46 procent, viser en ny rapport, som er udarbejdet for Europa-Kommissionen.
- Digitale kommunikationskanaler er blevet meget vigtige og er en del billigere end telefonisk eller face-to-face borgerbetjening, siger Tine Guldbæk Bjergegaard fra Capgemini Danmark, der er en af parterne bag rapporten.
- Dog bør offentlige myndigheder blive endnu bedre til at indrette deres digitale kommunikation ud fra, at folk er forskellige og har forskellige behov, siger hun.
De mest populære services herhjemme er oplysninger om skat. Her ville knap tre ud af fire gøre brug af de digitale kanaler næste gang. På de to næste pladser kommer adresseændringer og ansøgning om studieoptagelse og uddannelsesstøtte.
De mindst populære services er indberetning af kriminalitet og underretning til myndigheder om jobskifte - begge med 41 procent.
Efter Danmark i toppen af listen kommer Sverige, Finland, England og Norge, der alle ligger med en udbredelse på omkring 60 procent. I den modsatte ende ligger Cypern med 15 procent og Island med 30 procent.
I forhold til at udbyde grundlæggende offentlige services digitalt kommer Danmark ind på en fjerdeplads med en score på 90 point ud af 100. Kun Spanien, Portugal og Malta klarer sig bedre i den sammenligning.
I bunden ligger Grækenland og Rumænien med en score på under 50.
Selvom hele 46 procent af de voksne EU-borgere bruger offentlig digital selvbetjening, overvejer 28 procent af brugerne at droppe den digitale tilgang på baggrund af deres hidtidige erfaringer.
Bag rapporten står Capgemini sammen med Sogeti, IDC, Rand, DTi og ISPractice/Indigov.
/ritzau/