Der er gode penge i bygge veje og broer - og der skal bygges endnu mere, hvis det står til Liberal Alliance.
Transportministeriet har med hjælp fra et konsulentfirma fået regnet på samfundsøkonomien i fem store -vej og broprojekter. Resultatet viser, at Storebæltsbroen har tjent 378 milliarder kroner. Derfor vil transportminister Ole Birk Olesen (LA) skrue op for investeringer og ned for velfærd.
- Der er en tendens til, at vi taler mere om velfærd og overførselsindkomster end om rigtige investeringer. Det er helt forkert. F.eks. taler venstrefløjen om at investere i velfærd, men det er ikke investeringer, det er forbrug, siger Ole Birk Olesen til Jyllands-Posten.
Han forklarer til avisen, at analysen skal være med til at vise, hvor meget bedre vores samfund bliver, når vi investerer i større vej- og broprojekter.
Liberal Alliances transportminister siger til Jyllands-Posten, at beregninger viser, at man med fordel kan bygge en bro over Kattegat på samme måde som Storebæltsbroen.
- Analysen viser de faktiske gevinster, og vi kan bl.a. se, at Storebælt har givet pengene 10-12 gange tilbage - vel at mærke uden at der er røget en eneste krone ud af statskassen, siger Ole Birk Olesen til avisen.
Ole Birk Olesen forklarer til Jyllands-Posten, at man med en broforbindelse over Kattegat kan skabe en slags timemodel med bil. Han siger, at en Kattegatbro kan være med til at sikre en slags timemodel på vejene, hvor der vil tage omkring to en halv time i bil at komme fra København til Aarhus.