Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Den første weekend i oktober strømmer indkøbere fra hele verden til Køln. Fra den 5. til den 9. oktober afholdes verdens største fødevaremesse, Anuga, i Tysklands fjerdestørste by, og sammen med Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening vil 12 økologiske virksomheder forsøge at give de mange indkøbere smag for dansk økologi.
I 2011 havde Anuga 154.516 besøgende til de 6.743 udstillere, der var på messen, og alene den økologiske hal blev besøgt af 53.000 gæster fra foodservice- og cateringbranchen. Afdelingschef i Afsætning, Ernæring og Markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer, Mette Gammicchia, ser Anuga som det perfekte sted at markedsføre danske økologiske produkter.
- Lige nu er der en god vækst indenfor økologien i udlandet. I 2011 eksporterede Danmark økologi for 1.038 mia. kroner. Det er for over 150 mio. kroner mere end i 2010, og den tendens ser ud til at fortsætte. På Anuga kan vi vise vores gode økologiske produkter til en bred målgruppe og samtidig udnytte at dansk økologi er kendt og respekteret som højkvalitetsprodukter, siger Mette Gammicchia.
Det er man enig I hos Økologisk Landsforening, hvor Export Manager Helene Birk ser et stort eksportpotentiale for de økologiske virksomheder.
- Qua vores førerposition som verdens bedste til at sælge økologi har Danmark et meget veludviklet marked for økologiske produkter - både til dagligvarehandlen og til cateringbranchen - og der er god fart på eksporten af økologiske varer fra danske virksomheder, som voksede med 21 procent fra 2010 til 2011. Derfor er virksomhederne godt klædt på til at tage udfordringerne på de internationale markeder, siger hun.
Noget for enhver smag
De 12 danske virksomheder, der er med på Anuga, præsenterer et bredt udsnit af økologiske produkter indenfor både føde- og drikkevaregenren, og både hos Landbrug & Fødevarer og Økologisk Landsforening håber man, at de økologiske varer vil falde i indkøbernes smag.
- Anuga har været en væsentlig messe for mange af de konventionelle fødevarevirksomheder igennem rigtig mange år. Og i takt med, at økologien spiller en stadig mere væsentlig rolle i stort set alle kategorier i dagligvarekæderne, så er det blevet vigtigere for de økologiske virksomheder også at deltage på Anuga. Mange af de kategoriansvarlige indkøbere fra de største kæder vil deltage, vurderer Helene Birk, som er meget spændt på, hvor mange af indkøberne, der kan lokkes over til øko-virksomhederne.
- Da økologi er så stærk en trend og vokser i flere kategorier, så har jeg positive forventninger til, at flere af indkøberne også kommer over i den økologiske hal. Jeg har i det hele taget forventninger om, at hallen vil være velbesøgt.
Mette Gammicchia supplerer:
-Det bliver vigtigere og vigtigere at knytte kontakter til udenlandske markeder. Derfor deltager vi også i flere og flere messer med vores medlemsvirksomheder. For de økologiske produkter er der så mange muligheder på verdensmarkedet, og jeg har høje forventninger til Anuga på alle 12 virksomheders vegne.
Den danske fællesstand, der huser alle 12 virksomheder, er 123 m2 og ligger op til boulevarden i den økologiske hal 5. På standen har de 12 danske udstillere hvert deres område, mens Økologisk Landsforening og Landbrug & Fødevarer sørger for aktiviteter på fællesområdet.
Følgende virksomheder er med på den danske økologiske stand på Anuga:
Rynkeby Foods A/S, Skee Ismejeri, Urtekram International a/s, Eurodan Poultry / Gråsten Fjerkræ, Løgismose, Thise Mejeri, St. Clemens / Bornholms Andelsmejeri, JuicOrganic ApS, Oialla A/S, Sunprojuice.dk A/S, Sophus Choice A/S, Aalbæk Specialiteter
For yderligere oplysninger
Helene Birk, Export Manager, Økologisk Landsforening, Tlf. 23 30 00 10 (tilstede på Anuga)
Mikkel Grønlykke, Markedskonsulent, Landbrug & fødevarer, Tlf. 40634791 ( tilstede på Anuga)
Mette Gammicchia, Afdelingschef i Landbrug & Fødevarer, igennem pressekonsulent Marie Grabow Westergaard, tlf. 30 17 88 71, mail: mgw@lf.dk
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.