Af Lars Fogt
lafo@avisen.dk
@BRØD:Nu skal der gøres hovedrent hos de 1.606 indvandrerrestauranter i Danmark. Den nye forbrugerminister Carina Christensen (K) vil som en af sine første handlinger tage fat i, at mange indvandrerrestauranter har ringe hygiejne og mangelfuld egenkontrol.
Det sker, efter at Nyhedsavisen i sidste uge skrev, at 122 af de 236 spisesteder, der har fået anmærkninger i fire kontrolrapporter i træk, er et pizzeria, en thairestaurant eller en kinagrill. Indvandrerrestauranter er klart overrepræsenteret blandt spisesteder, der har fået en sur smiley.
»Der tager vi fat i nu. Mange steder overholder ikke loven. En del kender den ikke, og så må vi hjælpe. Selvom de fleste er gode erhvervsdrivende, der opfylder en vigtig rolle i erhvervslivet,« siger forbrugerminister Carina Christensen.
En ny rapport om fødevarekontrollen peger på, at mange pizzeriaejere ikke har en fødevareuddannelse, og at der er stor udskiftning blandt personale og ejere. Dårlige danskkundskaber er dog det største problem. Ejerne forstår ikke de breve, som de får fra Fødevarestyrelsen.
Ansæt flere indvandrere
Styrelsen er derfor begyndt at udgive brochurer på urdu, arabisk og tyrkisk. I Fødevareregion Øst i København er der lige ansat en integrationskonsulent.
»Det kan være en god idé at ansætte flere indvandrere, der kan sproget og fødevareloven. Man kunne også give ejere et hygiejnekursus i stedet for en bøde,« foreslår ministeren, der nu vil mødes med Sammenslutningen af Etniske Erhvervsdrivende.
»De har allerede mit nummer i ministeriet,« siger formanden Battal Tanriverdi, der har 200 pizzeriaer i foreningen.
Beskidt i køkkenet
I sidste uge fortalte han i Nyhedsavisen, at Fødevarestyrelsen længe har negligeret indvandrerrestauranter, og at det fører til triste konsekvenser.
»Resultatet er, at der er ret beskidt i køkkenerne i en del af dem,« siger miljøkemiker Rahmat Moradi, der i et par år har arbejdet som ekstern konsulent med tilsyn hos indvandrerrestauranter i København hos Miljøkontrollen.
»Mange vil gerne forbedre sig. Men myndighederne bliver nødt til at forklare reglerne for dem enkeltvis. Helst på deres fødesprog,« siger Rahmat Moradi.
Han er i øvrigt skuffet over, at han aldrig har fået svar på sine tre ansøgninger til fødevarekontrollen.