Avisen.dk var af Toyota inviteret til Belgien for at prøvekøre nyeste Toyota på stammen. Det er en charmerende lille SUV, som man ikke kommer til at se ret mange andre steder end i Europa. Den er nemlig især produceret til dette marked, hvor netop det såkaldte B-segment i SUV'er er en storsællert. Produktionen foregår på Toyotas store bilfabrik i Frankrig. Den kommer dog også til salg i både Japan og Australien.
Yaris Cross er udelukkende en hybrid med en 1.5 liters benzinmotor. Altså ikke noget 100% el eller Plugin-hybrid, hvilket også afspejles i prisen, men mere om det senere.
Toyota kom med deres Yaris tilbage i 1999, og den har gennem årene været en af de mest solgte biler herhjemme. Og da SUV eller Crossover, som de mindre SUV'er kaldes, er så populære, så bliver det "hul" altså fyldt ud med denne Yaris Cross, som har en højere frihøjde (25mm), øget højde (90 mm), længere (240 mm) og bredere (20 mm) sammenlignet med den almindelige Yaris.
Det er 4. generation af Yaris, og designmæssigt har den en vis charme. I stedet for det meget store kølerindtag som i "lillebror" har den en mindre "mund", men stadig de skrå forlygter og har meget mere karisma end så mange andre biler i sit udseende.
Vi prøvekørte både forhjulstrækkeren og firehjulstrækkeren, som faktisk er den eneste model i segmentet med et sådan. Det intelligente firehjulstræk-system er direkte hentet fra den større RAV-model, og det virkede upåklageligt. Selv om jeg ikke hamrede den ud i de store mudrede bakkedrag (det var jo små-flade Belgien, jeg testede i), så kørte den uden at kny op ad bakker og gennem knoldede grusveje.
Systemet er automatisk og fordeler kraften mellem for- og bagaksel alt efter, om det er glatte veje, bakkedrag og ved konstant hastighed på landevejen trækker den udelukkende på forhjulene for at give bedre benzinøkonomi (22.8 km i gennemsnit).
Gearet er det automatiske e-CVT-gear (trinløst "milliongear"), og det fungerer upåklageligt. De 116 hk. gør sit arbejde fint, da bilen jo ikke vejer ret meget.
Smarte løsninger
Indenfor er der god plads til fire voksne og et barn og som en længe ventet feature, så er bagagerummet også tænkt på som mere end bare et rum, hvor indkøbsposer ofte flyver rundt. Det er nemlig opdelt i flere niveauer, som med et enkelt greb kan enten fastspændes, eller man kan åbne halvdelen af gulvet og bruge som et ekstra rum. Ligeledes kan der spændes en cykel fast eller andet med seler.
Der er 397 liter at gøre godt i forhold til den lille Yaris' kun 111 liter. Når bagsæderne slås ned er der rigtig meget plads.
Multimediesystemet består af en "9 tommers touchskærm, og det kommer i alle modellerne.
Bilen, fortæller Toyota til Avisen.dk, er både en bil til de yngre familier og til de ældre, hvor børnene er flyttet hjemmefra – dejligt for en gangs skyld, at der også tænkes i segmenter, hvor vi midaldrende befinder os!
Her er de mange modeller og udstyrsvarianter:
Essential
Den billigste (Essential) er så skrabet i udstyret, at den ikke engang har en radio. Lige den udstyrsvariant er på trods af LED-lys, adaptiv fartpilot, klimaanlæg og sikkerhedspakke dog ikke den, som Toyota regner med sælges ret mange af. Faktisk under 5%. Den fås heller ikke med firehjulstræk, men der kan dog tilvælges en Comfortpakke til kun 10.000 kroner, som kommer med den famøse radio (DAB+), LED- bag- og forlygter, tågelygter og meget mere.
Pris 224.990 kr.
Active
Har samme standardudstyr som Essential med Comfortpakke, og her kan man tilvælge (en lidt dyrere) pakke Technology til 17.000 kr., som indeholder head-up display, elektrisk bagklap, multiinformations-display foran føreren, trådløs smartphone-oplader m.m. – udover det har den som standard bl.a. automatisk nedblændeligt bakspejl, 6 højttalere, forrude med varme, læderrat med varme, nøglefri betjening og mere. Der er også en Technology Plus-pakke med endnu mere udstyr til 34.000 kr.
Pris 244.990 kr.
Herefter kommer Style, Adventure, Elegant og Premier Edition til hhv. 279.990, 299.990, 309.990 og 329.990 med et væld af udstyr, hvoraf de alle skal tillægges 35.000 kroner for køb af firehjulstrækket.
Leasing
Udover det tilbyder Toyota leasing fra 2.995,- (med førstegangsydelse på 7.495) for Active. Læg hertil 200,- kr., hvis du vil have Technologypakken med. Herefter koster Style 3.495,- og Premier Edition 4.095,- og alle med samme førstegangsydelse på 7.495. (36 mdr. løbetid, 15.000 km årligt inkl. service, moms, etablering og levering).
Toyota Yaris Cross kommer til salg fra ultimo oktober, men kan allerede snart prøvekøres hos Toyota-forhandlerne rundt om i landet.
Hvorfor
Fordi Toyota er bare danskernes foretrukne mærke med den allerhøjeste tilfredsheds-score i årevis. Og så får du en charmerende lille SUV med flot sikkerhed og masser af ekstraudstyr samt 3 års garanti (eller 100.000 km.)
Hvorfor ikke
Fordi hvis du vælger topmodellen med hele baduljen, så kommer du faktisk så meget op i pris (365.000 kr.), at du kan få en endnu større SUV for samme penge.
Fakta:
Toyota Yaris Cross
3 cylindre
1.490 ccm
116 hk.
170 km/t
0-100 km/t 11,2 sek.
e-CVT-gear
Pris fra: 224.990 kr.