Indenrigstrafikken i Københavns Lufthavn lægges næste år sammen med den internationale flytrafik i lufthavnens terminal 2 og 3.
Dermed får de flere end 1,5 millioner årlige indenrigsrejsende mulighed for blandt andet at komme direkte til og fra metroen uden at skulle en tur med den blå terminalbus.
Det oplyser Københavns Lufthavne i en pressemeddelelse.
Når den i dag afsides indenrigsterminal, terminal 1, nedlægges, får rejsende mellem eksempelvis København og Aalborg kortere gåafstande, hurtigere transfer og adgang til de butikker og andre faciliteter, som udenrigsterminalerne i dag byder på.
I fremtiden skal terminal 1 i stedet fungere som en af lufthavnens fingre, lyder det.
- De rejsende og provinslufthavnene har haft et stort ønske om at styrke indenrigstrafikkens forhold i CPH (Københavns Lufthavn, Kastrup, red.) og dermed binde Danmark bedre sammen. Det gør vi nu, udtaler lufthavnens administrerende direktør, Thomas Woldbye.
- Med sammenlægningen bliver det endnu nemmere at skifte fly og rejse via CPH ud i verden, tilføjer han.
Sammenlægningen har især været efterspurgt af SAS og Norwegian, der står for knap 85 procent af indenrigsflyvningen i Danmark.
- Det giver rigtig god mening at samle SAS i lufthavnen og dermed tilbyde alle vores rejsende samme gode faciliteter og services, lyder det eksempelvis fra SAS's koncerndirektør, Flemming Jensen.
Sammenlægningen er del af en fireårig takstaftale, som Københavns Lufthavne tirsdag har indgået med flyselskaberne.
Aftalen, der træder i kraft i april næste år, betyder blandt andet, at flyselskabernes omkostninger ved at benytte lufthavnens baner, terminaler og services vil følge det danske forbrugerprisindeks.
- Det betyder, at Københavns Lufthavn fastholder sin konkurrencemæssige position i den billigste tredjedel blandt europæiske storlufthavne, oplyser lufthavnen i en fondsbørsmeddelelse.
/ritzau/