Minimer madspild: Lav den korrekte mængde julemad

Vi laver næsten altid for meget mad juleaften, men det kan du nemt undgå i år. Her er huskereglerne for, hvor meget mad vi normalt spiser juleaften.
Mange ænder købes fra frost, og de vejer mindre, når de først tør op. Det er vigtigt at tage med, når du handler ind til juleaften.
Mange ænder købes fra frost, og de vejer mindre, når de først tør op. Det er vigtigt at tage med, når du handler ind til juleaften. Foto: Colourbox/Free

I hvert hjem er traditionerne for julemaden forskellig. Nogle spiser and, mens andre ikke kan mærke julestemningen, før det sprøde svær på flæskestegen knaser mellem tænderne.

En kedelig tradition er dog næsten at finde i alle hjem: At der er store mængder mad tilbage, når alle er gået overmætte fra bordet.

Anne Marie Fogh Larsen, underviser på Suhrs Højskole, anbefaler, at det hele starter med en ordentlig planlægning af indkøbene.

- Når man så laver sin plan, kan man også tænke over anvendelse af resterne, og hvilke lækre reste-retter man har, siger hun.

Det kan for eksempel være en flæskestegssandwich eller biksemad, og så kan man bruge resterne af sin friske julerødkål til en salat i dagene efter juleaften.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

- Og så vælg nogle gode råvarer. Vi smider meget sjældent lækre madting ud. Vi har større tendens til at smide billigere madvarer ud, fortsætter hun.

Det kan derfor være en god idé, at maden til overflod bliver minimeret i takt med, at kvaliteten stiger.

- Hvis man har en rigtig god andesteg, og får nogle gode stykker, som smager sindssygt lækkert, får man opfyldt sine smagscentre og bliver julelykkelig, lyder det fra Anne Marie Fogh Larsen.

Tove Færch er leder af Karolines Køkken, og hun forklarer, at når julemaden planlægges, er det naturligt, at vi laver lidt mere mad, end vi plejer at gøre til en normal familiemiddag.

Alligevel er der et par retningslinjer, du kan følge, hvis du vil undgå at lave alt for meget mad til dine gæster.

For eksempel plejer man at sige, at hver gæst spiser 150 gram kød til en middag. Juleaften bliver det sat op til 200 gram per person. Du skal dog tænke i lidt andre baner, når det kommer til fjerkræ.

- Jeg regner med et kilo frossen, rå and per person, siger Tove Færch fra Karolines Køkken og fortsætter:

- En and på tre kilo fra frost vejer højest to kilo, når den er stegt, og meget af det er ben. Så der skal du lægge noget til.

Det er ikke ulovligt at købe andebryster eller andelår separat, hvis en enkelt and er for lidt, og to er for meget, råder Anne Marie Fogh Larsen.

I forhold til kartofler bør 250 gram være nok. Og selv om sovsen ofte sætter prikken over i'et juleaften, behøver du ikke lave mere end en enkelt deciliter per person.

- Af grøntager skal du regne med cirka 150 gram, men samtidig huske på, at man spiser lidt flere, når det er kogt, end når det er råt, siger leder af Karolines Køkken Tove Færch.

- Så er man rigtig godt mæt, og så bør der også gerne være noget til overs til dagene efter, siger hun.

Når juleroen har sænket sig over bordet, og alle er blevet mætte, så kan du med fordel tage et kig på spisebordet. Har I spist op? Manglede I noget? Skulle der laves mindre af noget andet?

- Skriv det op i din julebog, eller hvor dine opskrifter er. Så kan du tage erfaringerne med til næste år, lyder rådet fra Anne Marie Fogh Larsen.

Overvej også at anrette risalamanden i portioner og stik mandlen i en af de små portioner, hvorefter folk selv kan vælge en skål.

Så skal I ikke sidde og kæmpe om, hvem der kan spise mest risalamande i håb om at vinde mandelgaven.

Fakta: Beregn den samlede mængde mad

- Hvis du kokkererer efter opskrift, skal du lægge mængderne af alle ingredienserne samme for at finde ud af, hvor mange gram hver enkelt medvirker til.

- Man plejer at regne med 600 til 800 gram mad per person inklusiv brød. Så gang op, hvor mange gange, du skal lave opskriften.

- Du kender dine gæster bedre end opskriften. Så hvis nogle spiser mindre kød og mere salat, end opskriften siger, så husk at have det in mente også.

Kilde: Karolines Køkken.

/ritzau fokus/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.