Martin Thorborg: Vær en synlig og ærlig leder

Iværksætterdebat
Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
(Foto: Scanpix)

Start-up-guruen og erhvervsmanden Martin Thorborg, 50, er direktør og medejer af Dinero (Visma) og har skrevet bogen "Fra led til leder", som Avisen.dk får lov at bringe et kapitel fra her.

At være synlig for sine medarbejdere er en stor udfordring for mange ledere. Synlig sådan rent fysisk med sin tilstedeværelse og tid. Jeg hører mange undskylde sig med, at tiden er knap. Det nytter bare ikke noget at bruge tiden som undskyldning, når det gælder kontakten med dine medarbejdere. Man får utrolig meget ud af den tid, man investerer i at tale med sine medarbejdere – ikke kun om faglighed og business, men også om alt det uformelle. Jeg bruger meget tid med mine medarbejdere. Jeg fornemmer, at det giver dem energi. Prioriterede jeg ikke det, så ville jeg ikke være direktør i Dinero.

Medarbejderkontakten giver mig en unik indsigt i, hvorvidt vi som virksomhed er på rette vej. Lever vi den kultur, vi gerne vil? Er det udelukkende frustrationer og brok, jeg hører? Eller er det gode historier og konstruktive forbedringsforslag? Begge dele skal jeg handle på hurtigt.

Der gik mange år, inden jeg selv fattede den enorme værdi i at bruge krudt og tid på sine medarbejdere i daglig- dagen. Helt tilbage i 2001 opdagede jeg, hvor langt ud en medarbejder kan komme, hvis hun ikke kommer af med sine frustrationer. Jeg opdagede det udelukkende, fordi jeg stak fingeren i jorden uden for ledelsesgangen.

Martin Thorborg foran et vindue højt oppe
Udsigten fra Dinero Aps- lokaler i København. Foto: Scanpix

Stemningen var tung

Allerede i Jubii gik vi meget op i at være fremme i skoene i forhold til at give vores medarbejdere en sjov og spændende arbejdsplads. Vi havde fået installeret en softicemaskine, som kørte på højtryk sommeren over. En dag mødte jeg projektlederen Nanna nede ved softicemaskinen. Hun var en superskarp medarbejder, der altid leverede sit bedste. Jeg kunne med det samme mærke på hende, at noget var galt. Stemningen på dele af kontoret havde været lidt tung den seneste uge, og jeg tænkte, at det måske havde noget med det at gøre. Hun så helt anderledes sur ud, end hun plejede, og derfor spurgte jeg hende: ”Hvad så Nanna, hvad sker der?”.

Mit spørgsmål var præcis den åbning, hun skulle bruge for at få mundtøjet blæst i gang: ”Jo, ved du hvad Martin, jeg elsker nøddekrymmel. Der er ikke mere, og det har der ikke været i en hel uge”.

”What”, tænkte jeg og blev virkelig irriteret: ”Har du overvejet at gå over i SuperBrugsen og købe alt det krymmel, du orker?”

I min frustration blev jeg klar over, at det umuligt kunne være den manglende nøddekrymmel, der gjorde en skarp medarbejder så sur og irriteret. Jeg udfordrede hende på det. Først blev hun ved med at tale om softice og nøddekrymmel. Og jeg fortsatte med at udfordre hende og sagde til slut: ”Come on Nanna, det er du simpelthen for kvik til. Det er ikke det skide nøddekrymmel, du er så irriteret over”.

Stille og roligt fik hun sine tanker på gled, og hun begyndte at fortælle om en medarbejder på hendes etage, der havde været i stjernedårligt humør i nogle uger. Hun forpestede hele afdelingen, og det blev bragt videre ned til kantinen. I Nannas hoved var det så blevet til, at hendes eget dårlige humør måtte skyldes, at hendes foretrukne krymmel til softicen manglede.

Selvfølgelig var der en årsagssammenhæng. Jeg havde aldrig fundet ud af det, hvis jeg ikke havde mødt hende og stillet hende spørgsmålet.

Jeg kan kun anbefale, at du som leder tager dig tid til sporadiske snakke om løst og fast. Så mærker du den sande stemning i din virksomhed og får en løbende pejling på den faktiske trivsel og motivation. En person i dårligt humør kan ødelægge utrolig meget for mange andre. Worst case kan det snige sig ind og undergrave en ellers stærk kultur.

Martin Thorborg med to medarbejdere spiller bordfodbold
Martins ledelsesstil har altid været afslappet og med medarbejderne i fokus. Foto: Scanpix

Lad katten æde jeres MUS-samtaler

Jeg skal ikke afvise, at løbende, planlagte samtaler kan være fint nogle steder. Men bruger man f.eks. den årlige MUS-samtale som undskyldning for ikke at have en løbende dialog med sine medarbejdere, er jeg hundrede procent overbevist om, at man skyder sig selv i foden, big time endda.

Jeg mener, at kommunikation er det vigtigste i hele verden, så jeg har valgt en helt anden strategi. Alle ledere og medarbejdere er velkomne anytime til at sige til mig eller deres direkte leder, når noget halter, eller den enkelte mener, at noget bør ændres. Jeg opfordrer dem til at ytre sig. Nogle vil nok sige, at jeg insisterer på det. Hvis noget står i vejen for vores fremdrift, er jeg interesseret i at vide det hurtigst muligt.

Da Visma overtog Dinero, blev jeg bedt om at holde et årligt møde med medarbejderne. Det gør jeg så, fair nok.

Men sat på spidsen har jeg det sådan, at kommer der en medarbejder til det planlagte årsmøde og fortæller mig noget nyt, så har vi et problem. Det betyder jo, at han eller hun har gået og lurepasset med det indtil det givne møde. Det holder ikke.

Ledelse er hver dag. God ledelse sker ikke, fordi man en gang om året inviterer sine medarbejdere til en 45 minutters MUS-samtale i et mødelokale. Det skaber ikke tryghed og tillid i en organisation. Uden tryghed og tillid kommer medarbejderne næppe frivilligt og forstyrrer deres leder med forbedringsforslag og kritik. De indrømmer nok heller ikke deres fejl.

Vær ærlig

Som leder må du være ærlig. Bliver du taget i løgne, har det omgående konsekvenser for din troværdighed. Dine medarbejdere vil med stor sandsynlighed miste lysten til at følge dig, hvilket hurtigt afspejles i deres engagement.

Der er mange måder at være uærlig på. Er det uærligt, hvis du overdriver voldsomt, når I optræder i medierne? Har man 10.000 kunder og siger, man har 15.000, så bliver det gennemskuet af medarbejderne. Underdrivelse nytter heller ikke. Hvorfor skal de følge en leder, som de hører lyve, underdrive eller overdrive vildt, når de taler med kunder og journalister? Medarbejdere gider ikke gøres dumme, og det føler de sig nemt, hvis der ofte er uoverensstemmelse mellem virkeligheden og det, der bliver sagt. At høre chefen sige: ”Det går pissegodt”, når det i virkeligheden går ad helvede til, giver kun bagslag, og medarbejderen taber på et eller andet tidspunkt tålmodigheden med dig som leder.

Billede af Thorborg foran et neonskilt med Jubii
Jubii blev et eventyr i 1990'erne og den første store danske net-community herhjemme. Foto: Scanpix

Tilbage under dotcom-krisen gik mange af vores kunder konkurs. Det gav Jubii store udfordringer, og vi stod med et akut problem. Vi måtte finde en holdbar løsning eller afskedige 30 medarbejdere. Som ledelse var vi helt åbne om dette. Medarbejderne fik beskeden på et morgenmøde. Flere græd, og mange blev selvfølgelig stærkt bekymrede. Stemningen forblev dog konstruktiv, og alle kom med ideer til løsninger. Det endte godt – ingen blev nemlig fyret.

Jeg er en meget ærlig person. Det har jeg for mange år siden besluttet mig for at være. Jeg kan ganske enkelt ikke huske det, hvis jeg fyrer et eller andet pis af. Så vil jeg helt sikkert fyre noget andet pis af næste gang. Jeg er en ret højtråbende person, der ytrer mig frit om mangt og meget. Det er ikke ensbetydende med, at jeg er en storskrydende fantast, der pynter på alting. Tværtimod, vil jeg selv sige.

Smid personalehåndbogen i skraldespanden

Jeg bruger som sagt meget tid på at have kontakt til mine kolleger. Både mine ledere, medarbejdere, studenterne og ”bedstemødrene”. Jeg synes, at medarbejderkontakt er en afgørende forskel på, om man er leder eller manager/administrator.

Jeg tror, at alt for mange ledere fortsat henviser deres medarbejdere til personalehåndbogen eller procedurer, og så kan de tage den derfra, når lokummet brænder. Men medarbejderkontakt skal ikke være en øvelse i at slukke brande. Jeg har altid lært ufattelig meget af mine medarbejdere – på godt og ondt. Det er dem, der skal fodre specialister og mellemledere med reaktioner fra kunder og kolleger i forhold til bøvl, fejl, ændrede behov og forbedringsmuligheder.

Som tidligere nævnt, blev jeg i starten af nullerne booket til en del foredrag under overskriften ”Smid personalehåndbogen i skraldespanden”. Mange virksomheder kunne i medierne læse om de tiltag, vi i Jubii lavede for at motivere vores medarbejdere. Det var i dotcom-tiden, så retrospektivt kan man godt konkludere, at nogle ting måske var lidt for meget, men bestemt også at vi var tidligt ude med mange af de tiltag, der i dag er blevet normal procedure på mange arbejdspladser landet over. Både i forhold til de fysiske rammer, goderne, måltiderne, stillerummet osv.

I 2003 blev jeg booket til at holde en række foredrag for en forening af bagermestre forskellige steder i Jylland. Foreningens ledelse mente, at en række bagermestre ville have godt af at se deres forretning og lederskab med nye briller. Og indrømmet, jeg var skeptisk, for jeg var ydmyg omkring forskellen på en bagerforretning i det fjerneste Vestjylland og en internetvirksomhed i et fancy dotcom-paradis på toppen af den gamle Carlsberg-silo i København.

Foredragene gik godt, og jeg mødte selvfølgelig den forventede modstand og skepsis fra en række mestre. En bagermester rejste sig op og sagde noget i retning af:

”Nu skal du høre her mister fancy IT-mand. Det kan godt være, at det der med, at folk bare kommer dryssende, når det passer dem, kan fungere i København, men nu skal jeg fortælle dig, hvordan virkeligheden ser ud i et bageri i Jylland. Hvis der ikke bliver tændt op i ovnene klokken 23, så er der ikke brød i min butik klokken syv om morgenen. Og så er der en stram plan for, hvilket brød, der skal bages. Ellers er der noget helt forkert brød, når butikken åbner. Hvad havde du tænkt dig? At ovnene skulle tænde sig selv, og at medarbejderne selv skulle styre, hvornår de møder? Sådan fungerer det bare ikke i et bageri, men måske kan du fortælle mig noget om, hvorfor mine folk altid kommer for sent og laver alt for mange fejl, for det er jeg rigtig træt af”.

Imens jeg sundede mig og ledte efter mit svar, var der en anden bager, der rejste sig op og sagde:

”Det er meget sjovt, at du oplever det der. Jeg har aldrig fortalt mine bagere, hvornår de skal møde. Jeg har blot fortalt dem, hvornår der skal være brød i butikken. Jeg synes ikke, de laver ret mange fejl. De er kreative, har det hyggeligt, og det kører bare. Jeg blander mig ikke i, hvordan de får det til at fungere. Men det er da klart, at hvis alt er planlagt for medarbejderne, og du detailstyrer dem i stedet for at lade dem være kreative, så laver de da fejl, når der opstår udfordringer. Hvis de fik skæld ud, sidst de var kreative, så er der jo ingen gevinst for dem ved at være kreative igen.”

Jeg synes, det er et stærkt eksempel på, hvordan to ledere i det samme fag kan have en vidt forskellig tilgang til at nå deres mål. Der er himmelvid forskel på, hvordan de forholder sig til medarbejderne, viser dem tillid og fremelsker deres kreativitet.

Eksemplet holder fortsat og viser, at der måske ikke er ret stor forskel på ledelse af IT-medarbejdere i København og bagere i Jylland – og selvfølgelig er der ikke det. Vi er alle mennesker, hvad enten vi bliver ledet af andre eller skal lede andre. Og ja, der bliver lavet fejl, når man uddeler ansvar og beder medarbejderne være kreative. Men når de først kan navigere i det, så får vi bare langt bedre og mere motiverede medarbejdere. Vores liv som ledere bliver samtidig lettere, sjovere og langt mere tilfredsstillende.

Medarbejdere skal behandles forskelligt

Det er vigtigt at behandle alle medarbejdere forskelligt, for så at kunne behandle dem ens. Alle mine medarbejdere er forskellige, og det letteste i verden ville være at lave en håndbog med standarder, som man kan henvise til i flest mulige situationer.

Men en medarbejderhåndbog har intet med ledelse at gøre. Det er et managementværktøj, som alt for mange ledere gemmer sig bag. På den måde sparer man tid på individuelle samtaler med de enkelte medarbejdere; man kan jo bare henvise til standarden:

”Hvis din slægtning i første generation dør (biologisk mor og far), kan du få tre fridage (svarende til 22,5 timer) og en buket/ plante til maks. kr. 239 (leverandør: Blomsterhuset, Ågaden 19)”.

”Når du har 10-års jubilæum, har du ret til en gave eller service til maks. kr. 487 fra personaleforeningen, jf. § 17,1. Bemærk reglen om skat ved gaver til ansatte”.

Eksemplet virker forhåbentlig karikeret. Ikke desto mindre ved jeg, at noget lignende findes i virkeligheden.

Personalehåndbogen er lavet af en leder, der har tabt overblikket og er gået hundrede procent i managementmode. Håndbogen giver ikke fremdrift for medarbejdere og virksomhed, tværtimod. Vi ryger i bakgear og risikerer at blive uselvstændige, både som ledere og medarbejdere.

En vis grad af information er selvfølgelig relevant at give samlet på skrift til alle. Det kan være ringelister, hvordan man håndterer alarmen, åbningstider, koder til kopimaskinen osv. Men det behøver man altså ikke at kalde en personalehåndbog.

Tre unge gutter foran det store tårn i Valby, hvor Jubii havde hovedsæde.
Kasper Larsen, Henrik Sørensen og Martin Thorborg solgte Jubii til svenske Spray i 2000. Martin Thorborg geninvesterede det meste af gevindten i små og mellemstore it-virksomheder efterfølgende. Foto: Scanpix

I en større virksomhed kan man lave en ”code of conduct”, som mere er nogle hegnspæle, som lederne kan bevæge sig inden for. Det sikrer, at tingene ikke går helt amok og efterlader plads til, at lederne kan træffe selvstændige beslutninger og dermed undgå bare at blive administratorer af firkantede regler.

Sidder du med en stor trang til en flot, tyk personalehåndbog, der skal give dig tid til alt det, som du synes er vigtigere end medarbejderkontakt, så overvej, om ikke du skal vige pladsen som leder til en person, der vitterlig gider og orker ledelse. En, som har lyst til menneskekontakt og mener, at det er en god investering at tale med sine medarbejdere så ofte som muligt, hvad enten de sidder fem meter nede ad gangen eller på et andet kontor 500 kilometer væk.

Du kan købe "Fra led til leder" her

 

Coveret af Martin Thorborgs nye bog.

Den amerikanske præsident Donald Trump
Nyheder

Trump: Det kommende

valg er en katastrofe 

Danske Banks hovedkontor i København
Nyheder

Nye problemer for Danske Bank

Old town i Warszawa
Corona

Efter studietur:

11 elever fra samme

klasse smittet

Grænsestation mellem Danmark og Tyskland.
Corona

Efter stigende smittetal:

Tyskland advarer

mod Danmark

Politifolk holder vagt ved foden af Eiffel-tårnet
Nyheder

Bombetrussel mod

Eiffel-tårnet

Nærbillede af mobiltelefon
Krimi

Ansat i børnehave anholdt:

Tog fotos under bleskift

Skilte med henholdsvis dame- og herretoilet.
Corona

Frygter coronasmitte på offentlige toiletter

læger tester passagerer i bil for corona
Corona

Dagens tal:

Over 500 nye smittede

portrætter af Anne-Elisabeth og Tom Hagen
Krimi

Retten: Tom Hagen

kan løslades

Billede af Lisbeth Hejsel
Krimi

Har du set Lisbeth

og hendes Hyundai?

Skilt til Vestre Landsret
Krimi

Ældre kvinde forgiftede sin mand:

Kager proppet med medicin

joan collins
Kendte

87-årig Dollars-stjerne

er gået på kur

en mand kigger ind ad vinduet til en Jensens Bøfhus-restaurant
Nyheder

Nul bøffer?: Jensens Bøfhus presses i konflikt

bilist kigger på mobiltelefon
Krimi

800 knaldet for

håndholdt mobil

på én uge

sedler og mønter
Nyheder

Sådan vil du bruge dine
indefrosne feriepenge

Billede af en masse mønter
Nyheder

Flertal presser på:

Frigiv alle feriepengene

letpåklædt kvinde
Krimi

Ulovligt marked for

danske nøgenbilleder:

Det koster 20 kroner

Elon MUsk står foran en Tesla model 3
Nyheder

Tesla-stifter: Stort

prisfald på elbiler

Et billede fra politiets lagre med stjåle designermøbler
Krimi

Hælervarer for

to milliarder:

Er din stol varm?

illustration af covid-19
Corona

Tjek din branche:

Så mange smittes

med corona

billede af et lyn
Nyheder

Lyn slår ned under fodboldkamp:

14 børn kvæstet

Scandinavian Star set fra luften
Nyheder

Scandinavian Star-kaptajn

Hugo Larsen er død

billede af det udsendte materiale
Corona

Usikker antistoftest

sendes til

halv million danskere

strandede hvaler ved Tasmanien
Dyreliv

Australien finder 470 hvaler i rekordstor stranding

To hundefører står med deres hunde i lufthavnen i Helsinki. De to hundefører, som begge er kvinder, har grønne t-shirts på. De står ved nogle officielle skilte, der viser, at hundene tjekker for coronavirus.
Nyheder

Hunde skal snuse sig frem

til coronasmittede i lufthavn

En politibetjent med ryggen til. Han har en sort jakke på med hvide versaler, hvor der står "politi".
Krimi

Betjente viste sig

at være tricktyve

Nærbillede af Donald Trump på en talerstol med et rødt slips og åben mund. Den amerikanske præsident ses i profil.
Corona

Trump: Kina må tage

ansvar for pandamien

Den norske prinsesse Märtha Louises kæreste med solbriller på sammen med Märtha Louise og en blondine
Kongelige

Prinsessen overrasket af

skandale-kæresten

stjernehimmelen med nordlys og grandtræer i baggrunden
Nyheder

Hold øje med

efterårshimmelen

Et stort gråt Herkulesfly holder i en lufthavn. I baggrunden ses flere andre fly i luften.
Krimi

Herculesfly nødlander 

i Aalborg

En sygeplejerske med engangskitel, hårnet, mundbind og gummihansker tilser en oatient på intensivafdelingen.
Corona

Endnu flere smittede men

kontakttallet falder

Pengesedler og mønter
Nyheder

Datoen er klar:

Her kan du få dine

feriepenge

Tommy Kenter og Janne Hiort
Kendte

Tommy Kenter

er blevet gift

Ambulance med udrykning
Krimi

84-årig død i bilulykke

Brand i kæmpe affaldsberg
Nyheder

Brand i Roskilde kan

vare flere måneder

Havørn på himlen
Dyreliv

Fire havørne fundet døde:

Frygter forgiftning

Mugshot af Mark Chapman
Nyheder

Lennons drabsmand undskylder

Britt Bendixen i TV-studiet
Underholdning

Britt Bendixen gør comeback:

Jeg er på toppen

Strandede grindehvaler på Tasmaniens vestkyst
Dyreliv

270 strandede hvaler
kæmper for livet 

Hugo Drax i Moonraker
Kendte

Ikonisk Bond-skurk død

Utydelige skilte i tåge
Nyheder

DMI advarer:

Farligt vejr

Satellitbillede af atomanlæg i Nordkorea
Nyheder

Nordkoreas atomprogram

vækker bekymring 

retten i Sønderborg set udefra
Krimi

39-årig delte sine

overgreb på 5-årig

på nettet

Kø til coronatest foran CASA Arena i Horsens
Corona

Kæmpe kø: Flere må

gå hjem uden test

Død elefant set fra luften
Dyreliv

Mystisk massedød

blandt elefanter

er opklaret 

Det skotske ægtepar Colin og Christine Weir skåler i champagne efter at have vundet 1,3 milliarder i lotto i 2011.
Helt vildt

Vandt i Lotto:

Fyrede 325 millioner

af på otte år 

Portrætfoto af dronning Margrethe
Kongelige

Kongehuset afslører

nyt portræt af dronningen

"Hold afstand"-skilt på gaden i dansk by
Corona

Corona-detektiver

skal bryde smittekæder

En kvinde med små røde trusser ligger ovenpå en mand
Sex og samliv

Her er danskernes

foretrukne sexstillinger

Person med handsker håndterer en coronatest
Corona

418 nye smittede

- antallet af indlagte

stiger 

En grøn avokado holdes imellem hænderne
Nyheder

Du gror eksotiske planter forgæves

I forgrunden ser man politiets fotovogn med måleudstyr i baggrunden kommer en bil susende.
Krimi

Fartfjols: Kørte i fotofælde

fire gange - med vilje

Et askebæger med to skoder i fotograferet tæt på
Nyheder

Salg af smuglersmøger

eksploderet

Fire brune malkekøer græsser i et grønt område med træer i baggrunden.
Dyreliv

Vil bekæmpe

ko-bøvser

med virus

Modellen Cecilie Haugaard med langt mørkt hår og en sort blondekjole ved siden af sin mand musikeren Christopher der er klædt i smoking. Hun smiler og kigger direkte ind i kameraet.
Kendte

Venter første barn sammen

nærbillede af eks-politikeren Pia Allerslev med halstørklæde og vind i håret.
Corona

Pia Allerslev smittet: 

Undrer sig over forløb

Inger Støjberg fotograferet på Christiansborg på billedet taler hun med alvorlig mine.
Nyheder

Inger Støjberg: Sexismesnak

er ved at gå over gevind

Anita Lindblom
Kendte

Svensk Sånt er livet-sangerinde er død - 82 år

En hammer der er hugget ned i noget glas, som splintre omkring hovedet på hammeren.
Krimi

Kvinde slået flere gange

i hovedet med hammer 

Folk med paraplyer og vintertøj går med ryggen til ned af en gade.
Nyheder

Øv! Regn og vind

kvæler sensommersolen

En hospitalsstue, hvor to læger eller sygesplejersker står ved en hospitalsseng med engangskitler, hårnet, handsker og masker på.
Corona

Flere alvorligt syge

patienter overlever

Ulrik Wilbek og Susanne Munk
Kendte

Ulrik Wilbek om

sin rædselsuge:

Min kone blev lagt i koma

Fartkamera i bil
Krimi

Pas på farten:

Politiet øger indsatsen

i den kommende uge

Børn bag pigtråd
Nyheder

Græsk opsang:

Danmark bør tage

imod migranter

Danske Banks hovedsæde i København
Nyheder

Narkohandler og

våbensmugler

brugte Danske Bank

Nicki Bille forlader byretten i København
Nyheder

Nicki Bille fængslet

Skilt på hegn om coronaregler
Nyheder

Er din kommune på listen?

Bekymrende smittetal

i 63 kommuner

Politibil i nærbillede
Krimi

Voldtægt på

kollegieværelse:

Ung mand sigtet

Færge ved ø
Nyheder

Færge med 280 ombord

gået på grund ved Åland

Billede af en mosegris under jorden
Dyreliv

Her er haveejernes

SKRÆK

Mand ved pool bliver vækket af bjørn
Nyheder

Vild video:

Faldt i søvn ved poolen

– vækket af bjørn

Redningskøretøjer i mørke
Krimi

15-årig dræbt i

knallertulykke 

Indgang til Københavns Byret
Nyheder

Turist amok med

saks i København

En Arla-tankvogn er kørt ind i en bil.
Krimi

Voldsom ulykke

Lastbil og personbil

i frontalt sammenstød

En skyskraber med et slags hul i toppen
Helt vildt

Kæmpe skyskraber

ligner en fakkel

En kvinde med tørklæde opererer på et hospital
Film og TV

Dansk film

modtager Emmy-pris

Det danske Challengerfly parkeret i en hangar
Nyheder

Rusland raser:

Dansk fly ind i russisk zone

Portrætbillede af Brad Pitt
Kendte

Afsløring:

Sådan blev Brad Pitt

optaget i Scientology

Flag på halvt ved Det Hvide Hus
Nyheder

Brev med giftstof

sendt til Det Hvide Hus

Chuck Feeney portræt
Helt vildt

Milliardær bankerot:

Har foræret 50

milliarder væk