Gentlemen foretrækker blondiner. Sådan lyder en titel på en gammel Marilyn Monroe-film fra 1953. Men ifølge redaktionschef på mandebladet FHM, Marc Thygesen, er der stadig noget om snakken anno 2008.
»Det er vores mavefornemmelse, at en kendt blondine med store bryster sælger bedst. En pige som Mascha Vang (tidligere Paradise Hotel-deltager) var f.eks. på forsiden af vores mest sælgende blad. Blondt hår er nok en fordel rent salgsmæssigt. Men det har også noget at gøre med et glimt i øjet og en fræk udstråling.«
Store bryster
Det er dog langtfra alle blondiner, der er egnede til tjansen som forsidemodel på FHM, understreger Marc Thygesen.
»Vi ville aldrig putte en Nicole Kidman-type på forsiden. Hun er simpelthen for tynd. Scarlett Johansson ville derimod være et kæmpe scoop,« siger Marc Thygesen.
Biologisk forklaring
Ifølge chefredaktør på mandebladet M! Dennis Christiansen er forsidemodellens brystmål mere afgørende end hårfarven.
»Det handler meget om pigens type og udstråling. Generelt er der mere salg i piger med store bryster end dem med små,« siger Dennis Christensen og tilføjer, at forsidemodellerne på M! gerne må være en fræk udgave af naboens datter.
Ifølge de to amerikanske forskere Alan S. Miller og Satoshi Kanazawa er der en biologisk forklaring på, hvorfor mænd foretrækker blondiner. Mænd tiltrækkes instinktivt af yngre kvinder, fordi de er mere fødedygt ige end ældre. Lyse lokker er netop et tegn på ungdom, da piger med lyst hår oftest får mørkere hår med alderen.
Og selv om hårfarven, ifølge Dennis Christiansen, ikke har den store betydning for M!s salgstal, giver bladets igangværende forside-konkurrence måske et praj om læsernes præferencer:
»Fire ud af fem finalister er faktisk blondiner. Men det er jo vores læsere, der har valgt dem,« siger Dennis Christiansen.