Det bør være op til den enkelte skoleleder, hvordan folkeskolelærernes arbejdstid skal bruges i forhold til elever. Hvis lærerne vel et mærke sikres forberedelsestid til undervisning.
Sådan lyder endnu et udspil fra Danmarks Lærerforening, der søndag afsluttede et møde med Kommunernes Landsforening (KL) forud for tirsdagens afsluttende maratonmøde om læreres arbejdstid.
Den model minder om pædagogernes arbejdstidsaftale, og formand Anders Bondo Christensen kalder udspillet endnu et indspark i de vanskelige forhandlinger.
- Vi foreslog, at vi ligesom pædagogerne forlænger vores aftale frem til, at der ligger en skolereform klar. Min fornemmelse er, at det ikke lige var løsningen, siger formanden.
- Derfor har vi i stedet foreslået, at vi bruger den aftale, der regulerer skolepædagogernes arbejdstid.
Han tilføjer, at KL selv har ønsket, at der skal gælde samme regler for personale på samme institutioner, der varetager de samme opgaver.
- Derfor siger vi: Hvad med at vi tager den regulering af arbejdstid for skolepædagogerne og oversætter den til vores overenskomst?
- Den model har KL jo ikke opsagt, den kan de altså godt bruge. Lad os dog tage udgangspunkt i den og komme videre så. Det vil være besynderligt at afvise det, for når det virker for skolepædagogerne, hvorfor skulle det så ikke virke for os?, siger Bondo.
Modellen, som lærerne ønsker at kopiere, indebærer, at der er afsat en pulje timer som grundlag til hver enkelt skolepædagog til en række af de opgaver, der ligger på skolen i form af forældresamarbejde og sociale arrangementer, forklarer Bondo:
- Resten af arbejdstiden står til rådighed for aktiviteter med børnene. Har man undervisningsansvar, er der koblet en sikkerhed for forberedelse på. Resten ligger til skolelederens fri dispositionsret i forhold til, hvilke aktiviteter de ansatte skal udføre.
Skolereformen, der forhandles nu, skal være færdig til maj. Et af hovedpunkterne er en heldagsskole, som kræver, at lærerne skal arbejde mere.
/ritzau/