Rettelse 26.04: Avisen.dk skrev, at Lolland Kommune i 2016 havde 285 borgere i ressourceforløb. Det korrekte er, at Lolland Kommune i 2016 havde 285 borgere i revalideringsforløb. Avisen.dk beklager fejlen.
Vi vil virkelig gerne være søde og give individuel besked til syge borgere, men budgetter, loven og Ankestyrelsens lange blik forhindrer det.
Sådan siger jobcenterchef i Lolland Kommune, Per Bech Grønning, efter at Avisen.dk onsdag skriver om borgeren Ken Sørensen, der blev indkaldt til jobsamtale, så hans arbejdsevne kunne undersøges.
Det undrede Ken Sørensen sig over, for hans skulder er totalsmadret, og i øjeblikket er han fuldstændig sengeliggende med et stafylokok-inficeret ben gennemboret af skruer. Derfor kaldte han også brevet for "chikane".
Rygdækning
Per Bech Grønning kan ikke kommentere den enkelte sag, men han forstår godt, at det kan virke voldsomt, når en syg borger modtager et brev, der kalder ham til jobsamtale. Men ifølge ham handler det om at have rygdækning i forhold til Ankestyrelsen.
- Hvis vi skal have en chance for at sige, at folk skal møde op, så er brevenes ordlyd dikteret af Ankestyrelsens afgørelser. Vi prøver så vidt muligt at formulere brevene, så sødt som vi kan, men hvis vi formulerer det for blødt, kommer Ankestyrelsen efter os og giver os ikke medhold, hvis borgere ikke møder op. Vi er nødt til at rygdække os, siger Per Bech Grønning.
Men I ved vel, hvorfor folk er sygemeldt i første omgang. Det er folk med et ringe helbred, der kan være urolig for deres indkomst. Hvorfor ringer I ikke lige og spørger, hvordan det går med helbredet, i stedet for først at sende et brev med bulder og brag, hvor borgeren så skal kontakte jer for at forklare?
- Det kan du sagtens have en rigtig god pointe i. Omvendt må jeg bare sige, at vi i løbet af et år har 11.000 sager igennem jobcentret. Det ville kræve en hel del flere ressourcer, hvis vi i hvert tilfælde skulle lave en individuel vurdering. Jeg kan sagtens følge det, men vi har en drift, hvor vi handler efter lovgivningen, og så samler vi de tilfælde op, hvor aftalen ikke kan afholdes.
Så det kan simpelthen ikke lade sig gøre?
- Jeg ville ønske, at vi kunne gøre det. Men hvem af de 11.000 skal vi ikke give den behandling? Hvis vi skal ringe til samtlige, så når vi ikke alle andre opgaver, og hvis vi skal filtrere nogle fra, hvem skal så ikke have et opkald. Det er sådan, at jeg er nødt til at kigge på det, siger Per Bech Grønning.
Samtidig lægger jobcenterchefen vægt på, at Lolland Kommune er helt i top, når det gælder opkvalificeringsforløb. Så hvis man i kommunen er for syg til at fortsætte i sit nuværende erhverv, hjælper kommunen gerne én med at skifte hest.
- Vi har stor fokus på at opkvalificere, men vi foretager os det først, når vi mener, at vi er på det rette tidspunkt. Det kræver, at vi kan vurdere, at den pågældende person kan følge det forløb 100 procent. Vi anvender revalideringsbestemmelserne i så vid udstrækning som overhovedet muligt, siger Per Bech Grønning.
Tal fra Jobindsats viser rigtig nok, at kommunen er helt i top i Region Sjælland. I 2016 havde Lolland 285 borgere i revalideringsforløb. Nummer to på listen er den væsentlig større Næstved Kommune med 162 borgere.
Du kan læse Ken Sørensens historie her.