AI er blevet en motor for vækst blandt Europas startups, hvor næsten halvdelen af dem forventer, at AI vil skabe flere jobs i de kommende fem år.
49 % af startups tror, at antallet af medarbejdere vil stige, 29 % forventer uændret headcount, mens kun én ud af ti forventer at skære ned.
Det viser en ny undersøgelse fra Index Ventures, globalt venturekapitalfirma, i samarbejde med tech- og startup-eventen Slush.
AI-kompetencer giver næsten 10 % højere løn til startup-ansatte
64 % af startup-medarbejdere opkvalificerer sig selv inden for AI og bruger i gennemsnit 4 timer om ugen på at blive skarpere
Undersøgelsen blandt 600 europæiske startups (heraf 76 % stiftere) slår fast, at AI ikke vil føre til store jobtab, som mange ellers frygter. Selv om stifterne erkender, at AI kan automatisere visse funktioner, er de i stedet fokuseret på vækst og skabelsen af nye roller, der understøttes af AI. De ser AI som en løftestang for effektivitet, produktivitet og muligheder.
Tidligere i år udgav Index Ventures bogen "Scaling Through Chaos", der konkluderede, at virksomhedsstiftere bruger halvdelen af deres tid på personale-relaterede udfordringer. Og i AI-æraen vil det fortsætte – stifterne satser nemlig på flere ansættelser og fokuserer på at lukke kompetencegab, især inden for ingeniør-arbejde og produktudvikling.
- Vi forventer, at de effektiviseringsgevinster, AI giver, vil sætte turbo på væksten. Tallene viser, at AI faktisk vil øge behovet for arbejdskraft på mange områder og give grundlæggere mulighed for at forfølge endnu større ambitioner, siger Hannah Seal, partner hos Index Ventures.
AI-drevet vækst i disse fag
Da de blev spurgt, hvilke teams, der vil opleve den største vækst, pegede næsten halvdelen af startups på ingeniørarbejde og produktudvikling. 34 % forventer den største personale-vækst inden for ingeniørarbejde på grund af efterspørgslen på kompetencer inden for store sprogmodeller (LLM) og AI-drevne applikationer, mens 15 % ser produktudvikling som et vækstområde, hvor AI kan booste udviklingen af alt fra infrastruktur til AI-applikationer.
Selvom de fleste startups tror på vækst eller status quo i antallet af ansatte, er der enkelte, der ser en mulig reduktion. 18 % forventer faldende antal medarbejdere inden for både ingeniør-arbejde og marketing, mens 15 % forudser nedskæringer i kundeservice.
- AI vil ikke nødvendigvis reducere medarbejderantallet i marketing, men giver os i stedet mulighed for at skalere. Vi kan nu nå ud til over 50 lande med lokaliseret indhold uden at udvande vores talenter, siger Antoine Le Nel, Chief Marketing and Growth Officer hos Revolut. - AI gør det muligt for os at vokse og samtidig holde vores teams små, agile og højt kvalificerede.
AI-kompetencer giver lønbonus
AI-færdigheder er eftertragtede, og medarbejdere med AI-kompetencer tjener i gennemsnit næsten 10 % mere. I takt med at startups fokuserer på AI, opkvalificerer medarbejdere sig på egen hånd og bruger cirka fire timer om ugen på AI-læring. Stifterne sætter standarden – 60 % af medarbejderne oplever en “AI-first”-kultur fra ledelsen. 64 % tager dog sagen i egen hånd og træner sig i AI, mens kun 29 % får arbejdsgiverledet træning.
På trods af denne AI-opkvalificering ser mange startups stadig kompetencegab på seniorniveau inden for især ingeniør-arbejde (36 %), efterfulgt af salg (23 %) og produktudvikling (12 %).
- Ikke alle skal blive eksperter i AI, men alle bør opnå en vis AI-forståelse, som kan fungere som en katalysator for virksomhedens vækstrejse, siger Ujjwal Singh, CPTO hos Multiverse. - Når medarbejderne kan bruge AI i deres daglige arbejde, øges effektiviteten på opgaver som præsentationer og e-mails, hvilket løfter hele forretningen.
- For os har AI gjort nogle teams 100-200 % mere effektive, fortæller Joel Nordstrom, medstifter og CEO hos Atlar.
- Mens etablerede virksomheder måske bruger AI til at reducere omkostninger og øge rentabiliteten, bruger startups det til vækst. Vi ser AI som en løftestang for hurtigere ansættelser og accelereret udvikling – hver ny medarbejder bliver mere værdifuld og driver væksten fremad.
Om undersøgelsen
Index Ventures gennemførte undersøgelsen i samarbejde med Slush i september 2024. Undersøgelsen havde i alt 600 respondenter fra europæiske startups, hvoraf 76% var stiftere, 14% C-suite og 9% ansatte.