I en stort opsat annonce i blandt andet Politiken, Berlingske og Jyllands-Posten skriver den stenrige familie bag Interdan Leasing blandt andet: "Kære Dansk Folkeparti – Vi skylder jer en stor og oprigtig Tak for opbakning til nye tekniske afgifter, som fremover vil give flere danskere adgang til dyre luksusbiler."
Men det er formentlig ironisk ment, efter Dansk Folkeparti har foreslået et opgør med registreringsafgiften ved at indføre en afgift, som er baseret på vægt, CO2-udledning og sikkerhed.
DF's forslag kommer efter regeringspartierne V, LA og K har foreslået en registreringsafgift på 100 procent for alle slags biler i alle klasser.
VLAK-forslaget vil betyde, at for eksempel en Mercedes-Benz S450 3.0 aut. vil falde med over 300.000 kroner til knap 1,45 millioner kroner, mens en VW Up! 1.0 Take Up! vil falde fra 89.996 kroner til 87.230 kroner.
Artiklen fortsætter under tweetet ...
Netop familien Bruun leaser luksusbiler i Mercedes-klassen og Dansk Folkepartis skatteordfører, René Christensen, mener, at annoncen er ment ironisk.
- Det er klart, at de dyreste biler kommer til at lide under det, fordi de selvfølgelig er tungere og mere miljøbelastende, siger René Christensen til BT, og understreger, at det er Dansk Folkepartis ønske, at danskerne får bedre og billigere biler.
- I øjeblikket bliver der også solgt mange mikrobiler. Det er ikke fordi, det er dårlige biler som sådan. Men når man kigger på de tekniske specifikationer, kan de til gengæld ikke så meget, når det kommer til miljø og sikkerhed. Vi vil gerne have, at danskerne kan komme op i Golf-klassen. Og der er en teknisk afgift god, siger René Christensen.
Interdan-koncernen omsatte i 2016 for mere end seks milliarder kroner og havde ifølge BT i 2016 et overskud på 209 millioner kroner.
Virksomheden er blandt de største bilforhandlere i Danmark og henter Peugeot, Citröen, DS og Mitsubishi til landet. Desuden leaser Interdan leasing-biler i luksusklassen.