Når sportsudøvere og gæster fra hele verden besøger Kinas hovedstad Beijing under de Olympiske Lege i 2008, skal deres indtryk af kineserne helst være godt.
Derfor vil de kinesiske myndigheder nu gøre det ulovligt for butiksekspedienter og andre ansatte i servicesektoren at være uhøflige over for deres kunder.
Fra 1. februar bliver det ulovligt at ignorere kunder, skælde dem ud, kigge hånligt på dem eller gribe dem i armen for at sælge noget til dem, skriver L.A. Times.
Det vides endnu ikke, hvad straffen bliver for at overtræde høflighedsloven, eller hvordan man vil holde øje med, om butiksekspedienterne overholder reglerne.
Samtidig med den nye lov har Kina igangsat en massiv kampagne for at få landets indbyggere til at være mere venlige og imødekommende over for fremmede.
Bøger om etikette og korrekt opførsel er blevet delt ud til beboerne, ligesom de er blevet opfordret til at lade være med at spytte på gaden, smide skrald uden for skraldespande og springe over i køen. Taxachauffører undervises i engelsk og i at udvise høflighed over for deres kunder.
Desuden har staten udgivet en guide til kinesiske turister, der rejser udenlands. Guiden skal lære dem at repræsentere Kina, så landet bliver fremstillet fra sin bedste side.
Men det er ikke kun servicepersonalet, der opfører sig dårligt. Også kunderne kunne trænge til at få opfrisket manererne, mener den 26-årige ekspedient Li Hui.
»Det går begge veje. Jeg synes, man også skulle lave en lov mod uhøflige kunder,« siger hun til L.A. Times.