Lad HK-ansatte stå for at blitze fartsyndere på de danske veje, så politiet kan løse andre opgaver.
Det kan blive fremtiden alt afhængigt af udfaldet af en ny undersøgelse, som Rigspolitiet netop har sat i gang.
LÆS OGSÅ: Betjente under pres: Fotovogne kan blive bemandet med HK'ere
Og det er en glimrende idé, lyder det fra HK Politiet, der repræsenterer de cirka 1.400 HK'ere, som er ansat i politiet og anklagemyndigheden.
- Vi har tilkendegivet over for Rigspolitiet, at vi er interesserede i at løse den her opgave. Jeg tror oven i købet vil vi vil kunne gøre det på en mere fleksibel måde, fordi vi allerede står for alt det, der følger efter, når bøderne skal sendes ud og inddrives og så videre, siger Heidi Juhl Pedersen, formand for HK Politiet.
Billigere end uddannede betjente
Hun peger også på, at fartkontrollerne ikke ligefrem er nogen ønskeopgave for de fleste betjente.
- Med mit kendskab til området, så er det ikke en opgave, der er den mest attraktive for betjente at løse. Og jeg kan da godt forstå, at betjente med tre års uddannelse gerne vil lave noget andet end at sidde derude.
- Så hvis man flytter opgaven over til medarbejdere, som rent faktisk gerne vil sidde med det her, vil jeg tro, at det resulterer i mere tilfredse medarbejdere. Og alle ved, at hvis man kan lide at lave sit arbejde, så bliver det ofte bedre, det man laver, siger Heidi Juhl Pedersen.
Dertil kommer de økonomiske fordele ved at udskifte politibetjente med kontorpersonale.
- Der er da den detalje, at det er meget billigere at have sådan nogle som os til at sidde i vognene frem for uddannede betjente. Så på den måde vil vi være med til at frigøre nogle ressourcer, som kan bruges på andre områder, siger Heidi Juhl Pedersen.
"Som at tisse i bukserne for at holde sig varm"
Ideen om at erstatte betjentene i fotovognene med HK'ere får politisk opbakning fra Venstre. Men politifolkenes fagforening advarer kraftigt mod idéen.
- Det er som at tisse i bukserne for at holde sig varm, hvis man tror, at det kan løse problemerne med bemanding ved at flytte opgaverne ud til andre ansatte. Det, der er brug for, er flere betjente, og ikke at man svækker medarbejdernes sikkerhed og retssikkerheden ved at lægge politiets opgaver ud til andre ansatte, siger Claus Oxfeldt, formand i Politiforbundet.
Han peger blandt andet på, at der har været flere tilfælde af hærværk mod vognene og vold mod de betjente, der sidder i dem.
Claus Oxfeldt har derudover ingen tiltro til, at politiet ville få lov til at bruge de over 100.000 arbejdstimer, som skal bruges på fartkontrollerne i 2015, til at opklare indbrud og løse andre politiopgaver, hvis opgaven med fartkontrollerne blev flyttet væk fra politiet.
Konstante besparelser i politiet siden 2011
- Det er nok lidt naivt at tro på, at det vil kunne frigøre flere ressourcer til andre opgaver. Vi har ikke oplevet andet end besparelser i politiet siden 2011, så det har jeg svært ved at se for mig, siger Claus Oxfeldt.
Selvom Rigspolitiet nu har sat gang i et arbejde, der skal klargøre, om der er noget til hinder for at bruge andre end politiuddannede i fartvognene, så tror Claus Oxfeldt ikke på, at HK-ansatte kommer til at overtage pladsen i fotovognene, når der skal blitzes fartbøller.
- Jeg tror ikke, at Rigspolitiet vil gøre alvor af det her. Som jeg er orienteret, så har de samme opfattelse som mig. Nemlig at det her er en politiopgave, der skal varetages af politiet, siger han.