Det er ”tudetosset” at bruge uddannede betjente til at bemande de 100 fotovogne, som netop er sendt ud på de danske veje for at udføre fartkontroller.
I stedet skal der ansættes HK’ere til en lavere løn, som med en uges oplæringskursus kan stå for at opsætte og betjene fotovognene.
Det mener Venstres folketingsmedlem Karsten Nonbo, som selv er uddannet politibetjent.
- Jeg synes virkelig, det er tudetosset at sætte politifolk med tre års uddannelse ind i sådan en vogn. Det kan kun gå for langsomt med at få andre til at løse den opgave.
- Som det er nu, bliver der spildt tusindvis af timer af politifolk, der i stedet kunne bruge tiden på at opklare indbrud eller udføre andet politiarbejde, siger Karsten Nonbo.
Fotovogne sluger 100.000 arbejdstimer
Politiet har fra den 1. februar oprustet indsatsen mod fartsyndere med en firedobling af antallet af fotovognene, så der nu er i alt 100 fotovogne i Danmark.
Hver bil skal levere 1000 måletimer i 2015, så det bliver til 100.000 arbejdstimer plus den tid, der bruges på transport og opsætning af måleudstyret.
LÆS OGSÅ: Frustrerede betjente: Fotovogne koster folk på gaden
Og det er ikke kun Venstre, som overvejer at lade andre end betjente stå for den opgave.
I et skriftligt svar til Folketingets Retsudvalg, forklarer Rigspolitiet, at man er i gang med at undersøge, om der er noget til hinder for at bytte betjentene ud med andre personalegrupper.
- Vi vil selvfølgelig altid undersøge, om vi kan gøre vores arbejde på en mere hensigtsmæssig måde. Det gælder også i forhold til fotovognene. Som en del af det arbejde vil vi blandt andet tale med de forskellige personalegrupper og deres fagforeninger, siger Thomas Kristensen, kommunikationsrådgiver i Rigspolitiet.
Rigspolitiet har ikke noget bud på, hvornår undersøgelsen ventes afsluttet, så der kan træffes en beslutning om fotovognenes fremtid.
Politiforbundet: Svaret er et stort rungende nej
Hos politibetjentenes fagforening er man dog langt fra begejstret for tanken om at overlade arbejdet til HK-ansatte.
- Svaret er et stort rungende nej. Fartkontrol er en myndighedsopgave, som skal varetages af politiet. Det er altså ikke bare et almindeligt kontorarbejde, som kan udføres af hvem som helst, siger Claus Oxfeldt, formand for Politiforbundet.
Han peger på, at det indhentede materiale skal kunne bruges i en retssag, hvis det er nødvendigt. Og derudover er der også et sikkerhedsmæssigt problem ifølge politi-formanden.
- Jeg vil gerne minde om, at vi har oplevet hærværk mod vognene og vold mod de tjenestemænd, der sidder derude. Jeg ville føle mig uansvarlig, hvis man satte folk ud i en fotovogn, som ikke er i stand til at foretage en anholdelse eller forsvare sig selv, siger Claus Oxfeldt.
Engang sad politiet også på hittegodskontoret
Venstres Karsten Nonbo afviser dog, at det skulle være et problem at overlade opgaven til kontorpersonale.
- I gamle dage var det også kun politiet, som kunne give parkeringsbøder, sidde på hittegodskontoret eller være køreprøvesagkyndig, men det har heldigvis ændret sig. Man har taget mange andre af de gamle politiopgaver væk og givet dem til kontorpersonale. Det kan man også passende gøre her, siger Karsten Nonbo.
Og Venstre får opbakning fra HK Politiet, der repræsenterer de cirka 1.400 HK'ere, som er ansat i politiet og anklagemyndigheden.
- Vi har tilkendegivet over for Rigspolitiet, at vi er interesserede i at løse den her opgave. Jeg tror oven i købet, vi vil kunne gøre det på en mere fleksibel måde, fordi vi allerede står for alt det, der følger efter, når bøderne skal sendes ud og inddrives og så videre, siger Heidi Juhl Pedersen, formand for HK Politiet.
- I politiet er der en tendens til stive faggrænser og traditioner for, hvordan opgaverne bliver løst, men det er måske på tide at gøre op med det. At lade os varetage opgaven vil være den moderne måde at gøre det på, fortsætter hun.