Lærebogsforfattere skal ikke lade deres personlige holdninger skinne igennem i de bøger, der ender i undervisningen på landets gymnasier og folkeskoler.
Det mener undervisningsminister Bertel Haader (V), der nu retter skarp kritik af en håndfuld skolebøger, fordi de, ifølge ministeren, langt fra er objektive i deres skildringer af eksempelvis Dansk Folkeparti og amerikansk politik. Det skriver Jyllands-Posten.
»Lærebogsforfattere bør under ingen omstændigheder agitere for deres egne meninger. Det er emnet og faget, der bør være i centrum, ellers forrådes tilliden mellem lærer og elev og mellem skole og hjem,« siger ministeren til avisen på baggrund af passager og citater i seks skolebøger.
I en af dem beskrives Dansk Folkeparti som et parti, med »en nationalistisk profil, der kan appellere til de danskere, der søger tilflugt i drømmen om det nationale fællesskab omkring den svalende Tuborg i kolonihavehuset.«
I en anden bog fra Forlaget Columbus beskrives amerikansk politik som »en besynderlig kombination af påvirkninger fra det religiøse højre.«
Kritikken preller af på forlagsdirektør på forlaget Columbus, Per Rasmussen. Han mener, citaterne er taget ud af en sammenhæng, og synes ikke passagerne er nok til at trække bøgerne tilbage.