Sikkerhedsstyrelsen

Fyrværkeri på Snapchat skal minde børn om beskyttelsesbrillerne

Fra 27. december til og med 1. januar er det tilladt at fyre fyrværkeri af. I år foregår det ikke kun på villavejen, men også på sociale medier. Sikkerhedsstyrelsen tager Snapchat i brug for at nå børn og unge med det vigtige budskab om at huske sikkerhedsbrillerne, når de fyrer nytårskrudt af.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
Den 27. december er dagen, hvor man må begynde at fyre fyrværkeri af. Selvom fyrværkeri er flot, er der hvert år 200-300, som kommer til skade med fyrværkeriet.

Hvert år er børn og unge under 17 år desværre kraftigt repræsenteret blandt de tilskadekomne i nytårsdøgnene. Derfor tager Sikkerhedsstyrelsen nu det populære sociale medie Snapchat i brug i indsatsen for at minde børn og unge om at huske sikkerhedsbrillerne og få dem til at huske hinanden på det samme.

Med et ansigtsfilter på Snapchat, hvor beskyttelsesbrillerne bogstaveligt talt dumper ned fra himlen og lander på børnene, bliver de mindet om at huske brillerne, når de kommer tæt på fyrværkeri.

- Børn og unge er meget digitale, og de mødes i høj grad på mobilen. Vi vil gerne i kontakt med dem på de platforme, hvor de er. Snapchat er en verden, som de kender, og som de føler sig hjemme i. Derfor er det en yderst effektiv måde at minde dem om, at de skal huske beskyttelsesbrillerne, siger kommunikationschef i Sikkerhedsstyrelsen Mette Cramon.

Ud af de 267 tilskadekomne i nytårsdøgnet sidste år var 124 børn og unge under 17 år. 88 var under 14 år.

Rigtig mange skader skyldes, at man ikke overholder de gode fyrværkeriråd. Samtidig viser opgørelser fra skadestuerne landet over, at kun hver tredje af de tilskadekomne under 17 år havde beskyttelsesbriller på. Derfor er der behov for ekstra fokus på at huske brillerne. Og det er ikke kun dem, der tænder raketterne, som bliver ramt - det gør tilskuerne også.

- Det er så vigtigt et budskab. Derfor har vi fokus på netop dette råd gennem vores kampagne på Snapchat. Og vi håber selvfølgelig på, at Snapchat-brugerne vil bruge filtret sammen med deres venner, så de husker hinanden på at tage beskyttelsesbrillerne på, uddyber Mette Cramon.

Fakta om brug af fyrværkeri

Det er tilladt at sælge fyrværkeri i Danmark fra den 15. december, og det er tilladt at fyre krudtet af fra den 27. december til og med den 1. januar.

De fem fyrværkeriråd er:

Brug altid beskyttelsesbriller

Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri

Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden

Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet

Gå aldrig tilbage til en fuser

Fakta om Sikkerhedsstyrelsens kampagner

Sikkerhedsstyrelsen bruger Snapchat og YouTube, reklamer i busser, s-tog og biografer og virtual reality-film til at nå børn og unge med budskabet om at huske sikkerhedsbriller, holde afstand og kun bruge lovligt krudt.

Derudover har mere end 19.000 skoleelever arbejdet med fyrværkerirådene og lavet kampagnefilm for sikker brug af fyrværkeri. Mange tusind elever har også haft besøg af en fyrværkeridemonstratør, som har vist, hvor farligt fyrværkeri kan være.
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.