Giver undervisningen dig lyst til at lære mere?
Nej, svarer 18 procent af drengene i 4.9.klasse, der er uenige eller meget uenige i udsagnet. Dermed er drengene mere skoletrætte end piger, hvor 12 procent fortæller, at undervisningen ikke giver dem lyst til at lære mere.
Drengene synes også, at timerne er mere kedelige end piger og føler sig heller ikke inddraget i samme grad. Faktisk mener rundt regnet hver tredje dreng, at undervisningen tit eller meget tit er kedelig, mens det gælder for hver fjerde pige.
Få drengefag ind i skolen
Folkeskolen formår dog ikke at fange drengenes interesse godt nok, mener Mette With Hagensen, landsformand for forældreorganisationen Skole og Forældre.
»Undervisningen er meget pæn, systematisk og ordentlig. Den mangler det praktiske og fysiske, som drenge i højere grad gerne vil have. Vi mangler fag, der er mere drengeagtige som metalsløjd og maskinlære. I teenagealderen kan børnene vælge musik og billedkunst, men det trækker ikke lige så meget i drenge som piger,« siger hun.
Ofte mangler skoler lokaler til de praktiske fag, så Mette With Hagensen opfordrer folkeskolen til at samarbejde med virksomheder og ungdomsskoler for at gøre undervisningen mere praktisk orienteret.
Tænk drenge i undervisningen
Drenge har generelt behov for en lidt anden type undervisning end piger, forklarer forskningschef Andreas Rasch Christensen fra VIA University College. Det drejer sig blandt andet om, at undervisningen ikke må blive for stillesiddende.
- Undervisningsformen skal variere mere for at ramme drengene,« siger han og pointerer, at drenge også nyder, når de praktisk producerer noget. Nogle drenge stimuleres ved at arbejde digitalt.
Kvindelige undervisere
I folkeskolen er der flest kvindelige lærere, og det kan måske betyde, at drenge ikke bliver tilstrækkeligt tilgodeset, mener Mette With Hagensen fra Skole og Forældre.
- Der er et gran sandhed i, at kvindelige lærere er kvinder og tænker, at undervisningen ofte skal fungere pænt og ordentligt. Drenge og mænd er mere rebelske,« siger hun og understreger i næste øjeblik, at billedet ikke er stereotypt: Der er mange forskellige typer lærere.
Skoleforsker Andreas Rasch Christensen mener ligeledes, at man ikke skal overvurdere betydningen af køn.
- En kvindelig lærer kan lige så godt variere undervisningen som en mand. Det viser sig endda, at når elever har kvinder som lærere, scorer de generelt højere karakterer.