FAKTA: Sådan fungerer togtrafikken i Danmark

DSB står i dag for hovedparten af togdriften i Danmark, mens Banedanmark holder styr på skinnerne.
Flere togstrækninger skal sendes i udbud, lyder det fra regeringen, DF og R.
Flere togstrækninger skal sendes i udbud, lyder det fra regeringen, DF og R. Foto: Dennis Lehmann/arkiv/Scanpix

Regeringen, Dansk Folkeparti og De Radikale vil sende driften af S-tog i udbud til en aktør, der har erfaring med førerløse tog. Samtidig skal togstrækningen København-Malmø sendes i udbud.

Allerede i dag er der flere togstrækninger, der er sendt i udbud. Læs om togdriften her:

* DSB står for driften af langt de fleste togstrækninger i Danmark.

* DSB er en selvstændig virksomhed, der er ejet af staten, og drives på et forretningsmæssigt grundlag.

* DSB modtager årligt kontraktbetaling fra staten for sine ydelser - herunder at køre tog, hvor det ikke er rentabelt.

* Det første udbud fandt sted i 2003 med udbuddet af den regionale togdrift i Midt- og Vestjylland.

* Virksomheden Arriva vandt udbuddet, genvandt kontrakten i 2009 og har siden fået forlænget den, så Arriva står togdriften på strækningen frem til 2020.

* Alle folketingets partier undtagen Enhedslisten blev i juni 2017 enige om, at alle seks togstrækninger i det midt- og vestjyske igen sendes i udbud i 2020 for en otteårig periode med option for forlængelse i to år.

* Det er følgende strækninger:

Aarhus-Langå-Struer

Struer - Thisted

Aarhus-Skanderborg - Herning

Herning-Skjern

Skjern-Esbjerg

Esbjerg-Ribe-Tønder

Struer-Herning - Vejle

Odense - Svendborg

* Mens DSB og andre står for driften af togene, står Banedanmark for skinner, køreledninger og signaler.

* Banedanmark er en statsvirksomhed under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.

Kilder: DSB, Arriva, Banedanmark, Transportministeriet.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.