Her følger en række gode råd, du kan pakke din kuffert efter, hvis du skal ud at flyve. For mange oplever, at bagagen ikke når frem.
* Medbring ikke kostbare varer, hvis du kan undgå det.
* Opbevar dyre og skrøbelige varer, for eksempel kamera, smykker og it-udstyr, i håndbagagen.
* Tjek dine forsikringer, så du ikke betaler for dobbeltdækning.
* Klag altid i lufthavnen, før du forlader den, og få et bevis for din klage, en såkaldt PIR-rapport (Property Irregularity Report), hvori det bliver bekræftet, at der er problemer med din bagage. Husk at gemme rapporten.
* Tjek klagefristerne - de er meget korte.
* Foretag ikke for dyre erstatningskøb, for du risikerer selv at skulle betale.
En undersøgelse, som Megafon har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa, viser:
* 74 procent af danskere over 18 år har inden for de seneste to år fløjet mindst én gang.
* 14 procent af dem, der har rejst inden for de seneste to år, har oplevet, at deres bagage var fløjet til en forkert destination, ikke var kommet med flyet eller var helt forsvundet.
* 36 procent af dem, der ikke har fået deres bagage, synes, at det var besværligt eller meget besværligt at anmelde, at bagagen var væk.
* 37 procent synes, at der var besværligt eller meget besværligt at få udbetalt kompensation eller erstatning for den manglende bagage.
* 62 procent af dem, der har rejst inden for de seneste to år, ved, at deres indboforsikring dækker mistet eller ødelagt bagage. 30 procent ved ikke, om deres indboforsikring dækker mistet eller ødelagt bagage.
* 64 procent af dem, der har rejst inden for de seneste to år, har tegnet en selvstændig rejseforsikring. 32 procent har en anden form for rejseforsikring eksempelvis via et kreditkort.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa.
/ritzau/