Der er kommet færre discountbutikker rundt om i de danske byer.
For først gang nogensinde falder antallet af discountbutikker i Danmark, skriver Finans.dk.
I dag ligger der 1.573 discountbutikker rundt om i landet. Det er otte færre end for et år siden, og dermed er det første gang siden discount for alvor slog igennem herhjemme i 1985, at der er sket et fald.
Flere discountkæder har skåret i antallet af butikker, mens andre ikke har haft den forventede vækst.
- Det er blevet mere og mere tydeligt, at der sker en kannibalisering. Når kæderne åbner nye forretninger, så stjæler de ofte kunder fra eksisterende butikker tæt på, siger Henning Bahr, der er direktør i Retail Institute Scandinavia, som står bag en ny analyse af det danske dagligvaremarked, til Finans.dk.
Han peger på, at det især er danskernes ændrede vaner, der er skyld i faldet.
- En voksende gruppe af forbrugere har fokus på kvaliteten og ikke kun på prisen. Kvaliteten af mange måltider er hævet, og det kræver råvarer og produkter, som man ikke kan købe i lavprissupermarkederne, siger Henning Bahr til Finans.dk.
Det er især Fakta, der har været skyld i faldet, men også konkurrenterne i Kiwi og Aldi har lukket butikker. Rema 1000, Lidl og Netto har åbnet flere butikker, men ikke så mange som ventet.