Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.
AARHUS TEATERS AKTIVITETER i Aarhus 2017
Erasmus Montanus (Lollike gentænker Holberg og vores danske kulturarv. Kåres som Årets Bedste Forestilling 2017). Produceret i samarbejde med Sort/Hvid.
Morph (Kristján Ingimarsson gentænker den menneskelige adfærd i ny fysisk performance). Produceret i samarbejde med Kristján Ingimarsson.
Premiere (gentænkning af sceneformatet i vandreforestillingen om tilblivelsen af en forestilling, udspillet i korridorerne på teatret).
Fragt Gentænkning af teater uden for husets fire vægge - en transportforestilling på Aarhus Havn i lastbil, skib og på gåben). Produceret i samarbejde med Aarhus Havn og områdets virksomheder
EDDA Gentænkning af vores fællesnordiske kulturarv - de islandske sagaer. Aarhus Teaters internationale 2017-satsning med verdensnavnet Robert Wilson som instruktør, musik af Arvo Pärt og CocoRosies og tekst af Jon Fosse. Produceret i samarbejde med Det Norske Teatret.
ANDRE 2017-PROJEKTER: Projekt Gentænk Kulturjournalistikken, projekt Gentænk Teateranmeldelsen, konference på Aarhus Teater om kulturjournalistik, etablering af ny kulturportal i Aarhus (kulturportalen.dk - i samarbejde med The Big 8)
VIDEO: Se Aarhus Teater rethinke 2017 på 55 sekunder
FAKTA ARK: Aarhus Teater i Aarhus 2017
Kunstnerisk udvikling
Teaterdirektør Trine Holm Thomsen fortæller om tankerne bag 2017-repertoiret:
"Tanken med vores bidrag til Kulturhovedstadsåret har været at skabe en vifte af vidt forskellige forestillinger, der tog temaet 2017-temaet Rethink for pålydende. Vi havde fra starten en bevidst strategi om, at vi i 2017 skulle gentænke os selv som teater og afprøve forskellige forestillingsformater ikke blot på scenen, men også i områderne bag scenen, ikke blot inden for Aarhus Teater tykke mure, men også ude i byrummet. Man kan sige, at vi med et udtryk fra erhvervslivet har fået mulighed for at udvikle det scenekunstneriske format ved at se på os selv med nye øjne. Det havde ikke været muligt uden støtte fra Aarhus 2017."
Flere i teatret i 2017 og hver tredje er under 25 år
Direktør Allan Aagaard fortæller:
"Inden Kulturhovedstadsåret overhovedet blev skudt i gang havde vi et rigtig godt publikumsmæssigt udgangspunkt, men i 2017 har vi oplevet en stigning på 15% - svarende til 17.500 flere billetter - sammenlignet med samme periode i 2016. Og i regnskabsåret 2016/17 havde vi det bedste billetsalg i 13 år på 114.000 gæster. Den stigning tilskriver jeg blandt andet kulturhovedstadsåret og samme tendens ser vi jo også hos vores kolleger i det århusianske kulturliv.
Jeg kan også konstatere, at vores satsning på at få flere børn og unge i teatret har nået sit hidtidigt højeste niveau i 2017. Her er hver tredje af vores publikum nu under 25 år, og lægger vi de mange studerende i byen til, udgør gruppen af børn, unge og studerende 40.000 af vores af vores samlede publikum. Det resultat er jeg stolt over og det giver mig en begrundet tro på, at scenekunsten også vil have et stort publikum i fremtiden.
"Vi står markant stærkere"
De to direktører er enige om, at Aarhus Teater står markant stærkere her ved afslutningen af Kulturhovedstadsåret.
Trine Holm Thomsen siger:
"Vi har haft fokus på at udvikle scenekunsten, det synes jeg er lykkedes og de erfaringer vil vi fremover høste frugten af. Jeg oplever desuden en større interesse fra markante kunstaktører i både ind- og udland og vi har fået etableret en række spændende partnerskaber i Kulturhovedstadsåret lige fra Robert Wilson og Det Norske Teatret til Aarhus Havn og områdets erhvervsvirksomheder. Jeg mener, at vi står kunstnerisk stærkere efter Aarhus 2017 end før."
Direktør Allan Aagaard, der er tidligere topchef i Danske Bank, supplerer:
"Vi kunne have tændt den røde lygte flere gange til fire udsolgte 2017-forestillinger ud af fem, hvis det havde været muligt at lave ekstra forestillinger. Og vi kan se, at publikumsinteressen fortsætter ind i 2018, idet vi i løbet af de første fire måneder i 2017/18 allerede har solgt 85% af vores samlede budget for sæsonen. Jeg glæder mig også over, at interessen fra erhvervslivet har været stigende i 2017, hvor vi har fået 11 nye samarbejdspartnere. Det skyldes givetvis 2017-effekten, og jeg tror at erhvervsliv og kulturliv har fået øjnene op for, hvad man sammen kan udrette til glæde for forretningen, kunder, medarbejdere og publikum."
Trine Holm Thomsen og Allan Aagaard vurderer samstemmende, at Kulturhovedstadsåret har været en stor succes. De siger:
"Kulturhovedstadsåret har fået sat kunsten, byen og regionen på både Danmarks- og Europakortet, og det er vores opfattelse, at borgerne i hele regionen har taget kulturåret til sig og følt et stort ejerskab. Det giver os en begrundet tro på, at vi også vil have et vitalt kulturliv i fremtiden."
2017-direktøren om Aarhus Teater:
Aarhus Teater har formået at tage Kulturhovedstadsårets motto 'rethink' helt bogstaveligt. Teatret har med teaterdirektør Trine Holm Thomsen i spidsen tilrettelagt et sammenhængende 2017-program, der har haft til formål at undersøge og gentænke scenekunsten og det scenekunstneriske udtryk. Det projekt er lykkedes til fulde, fortjener respekt og forestillinger som Christian Lollikes Erasmus Montanus og Robert Wilsons EDDA har for mig været to af de kunstneriske højdepunkter i Aarhus 2017. Det har været en stor fornøjelse at samarbejde med Aarhus Teater.
Rebecca Matthews, administrerende direktør, Aarhus-2017
Dette er en pressemeddelelse leveret af Via Ritzau.