Hvis Lars Løkke Rasmussen (V) får overdraget nøglerne til Statsministeriet den 18. juni, kommer han til at sluge store kameler, hvis han vil sikre sig støtte fra Dansk Folkeparti.
Det garanterer gruppeformand Peter Skaarup, som udnævner social dumping til en afgørende mærkesag, hvor Dansk Folkeparti vil udøve maksimalt pres på en kommende borgerlig regering.
- Hvis Dansk Folkeparti bliver støtteparti for en anden regering, er det klart, at det bliver muligt at stille nogle meget kontante krav. Og der har vi altså udvalgt os social dumping som en af de ting, som vi SKAL stå fast på, siger han.
"Vi kan slå fra os"
Udmeldingen kommer i kølvandet på et nyt udspil fra Dansk Folkeparti, som vil stramme reglerne for udenlandske lastbilchauffører på danske veje.
Her undrer det blandt andet transportminister Magnus Heunicke (S), at DF støtter en blå regering, når de borgerlige partier i mange tilfælde har stemt imod en strammere kurs mod social dumping.
Peter Skaarup anerkender, at regeringen har taget skridt for at forhindre social dumping. Men slet ikke nok.
- Der er sket nogle fremskridt igennem de sidste fire år, men langt fra nok. Det er typisk sket i sammenhæng med finanslovsaftalerne, hvor Dansk Folkeparti ikke er blevet indbudt. Derfor er det noget ligegyldig snak, som ministeren kommer med, fordi i praksis har de ikke ønsket at snakke med andre med end Enhedslisten og i sidste omgang SF, siger han.
Så mener du, at I vil kunne skabe større resultater på social dumping med Lars Løkke?
- Ja, det tror jeg faktisk. I rollen som støtteparti er Dansk Folkeparti jo kendt for at kunne slå fra sig og kunne stå fast på vores mærkesager - og der synes jeg altså ikke, at Enhedslisten har været stærke nok til at slå sig igennem, siger han.
EL solgte sig for billigt
Ud fra en DF-målestok mener Peter Skaarup, at Enhedslisten som støtteparti har taget sig betalt "med håndører".
- Enhedslisten har ikke stået nok fast, hverken på social dumping eller dagpenge. Vi har set nogen små pakker på social dumping, men det har ikke været noget, der virkelig batter. Selv om der har været forsøgt nogle ting, kan vi jo desværre se, at vi stadig mister arbejdspladser, siger han.
Men er det alt andet lige ikke lettere at forhandle en skærpet indsats mod social dumping med en rød regering end med en blå?
- Måske, men det har jo vist sig ikke at være tilfældet, fordi fronten bestående af SF og Enhedslisten åbenbart ikke har været stærke nok, siger han.
Men så sent som dagen før valget blev udskrevet, stemte V, K og LA imod et forslag om at ændre godskørsels-loven, så danske vognmænd ikke kan bruge billige østeuropæiske chauffører som vikarer. Understreger det ikke meget godt forskellen mellem rød og blå blok i forhold til social dumping?
- Det kan godt være, at det understreger, hvad Venstre, Konservative og Liberal Alliance står for, men det afgørende her er jo, at Dansk Folkeparti skal støtte en anden regering, og det skal vi formå at tage os rigtig godt betalt for, og der bliver social dumping altså et afgørende punkt, som vi ikke kommer til at rokke os på, siger Peter Skaarup.
Forhandler gerne med rød regering
Uden om de borgerlige partier tegner der sig nu et komfortabelt politisk flertal for flere initiativer mod social dumping.
Og uanset valgresultatet vil Dansk Folkeparti leve op til den nyudråbte status som 'frie fugle' i dansk politik.
- Vi vil trække i arbejdstøjet, uanset hvilken regering, der kommer. Og vi kommer gerne til forhandlinger med en rød regering, hvis vi bliver indbudt. Uanset hvad bliver det en bunden opgave at sætte ind over for social dumping, siger Peter Skaarup.
- Nummerpladegenkendelse: Nummerplader skal scannes ved grænsen med henblik på kontrol af udenlandske køretøjer og betaling af vejafgift.
- Klampning: Tilbageholdelse af lastbilens trækker skal bruges langt oftere. Trækker kan udleveres, når bøder er betalt eller uregelmæssigheder bragt i orden. Det er et effektivt tiltag, som også vil presse modtageren af varer til at tage ansvar for at handle med lovlydige og ordentlige leverandører.
- Elektroniske fragtbreve: Vil gøre det lettere at afsløre svindel med fragtbreve
- Max 25 timer parkering på rastepladser: Mange lastbiler med udenlandske nummerplader opholder sig i dagevis på rastepladser, som kun er beregnede til korte ophold. Lastbiler skal registreres via kameraer, og overskridelse af tidsgrænsen skal kunne medføre bortvisning og bøde.
- Ophæv kombi-direktivet: Problemet i dag er, at en udenlandsk vognmand kan basere sin forretning på såkaldt kombi-trafik, som giver mulighed for uden begrænsning at køre til og fra en havn/jernbanestation i Danmark på hjemlandets løn- og arbejdsvilkår. Den mulighed skal fjernes.