Østeuropæiske vejpirater border nu den danske valgkamp.
Forud for en valgdebat på Kronborg om social dumping har Dansk Folkeparti lanceret et nyt udspil mod såkaldt cabotagekørsel, som truer danske chaufførjob.
Partiet vil blandt andet forhindre udenlandske chauffører i at bruge danske rastepladser som campingpladser ved at indføre en grænse for parkering på 25 timer.
Kameraer på rastepladserne skal registrere de udenlandske chauffører, og hvis reglerne overtrædes, skal lastbilen tilbageholdes, indtil bøden er betalt.
- Vi har igennem de sidste seks til otte år mistet mellem 8.000 og 10.000 arbejdspladser, så hvis ikke vi gør noget, så dør de sidste danske arbejdspladser inden for vognmandsbranchen, siger gruppeformand Peter Skaarup til Avisen.dk.
Tre ture på syv dage, og så er det ud
Udenlandske chauffører kan lovligt krydse grænsen til Danmark med en last, som leveres i Danmark, og derefter fragte tre laster mere i Danmark i løbet af højest syv dage, inden de skal forlade landet igen.
Men mange udenlandske chauffører og vognmænd ser stort på reglerne, og deres billige lønninger udgør derfor en stor trussel mod danske chauffører, som ellers ville få det samme arbejde.
Dansk Folkeparti foreslår også, at der indføres elektroniske fragtbreve samt nummerplade-scannere ved de danske grænser, så det bliver sværere for de udenlandske chauffører at snyde.
- Nummerpladegenkendelse: Nummerplader skal scannes ved grænsen med henblik på kontrol af udenlandske køretøjer og betaling af vejafgift.
- Klampning: Tilbageholdelse af lastbilens trækker skal bruges langt oftere. Trækker kan udleveres, når bøder er betalt eller uregelmæssigheder bragt i orden. Det er et effektivt tiltag, som også vil presse modtageren af varer til at tage ansvar for at handle med lovlydige og ordentlige leverandører.
- Elektroniske fragtbreve: Vil gøre det lettere at afsløre svindel med fragtbreve
- Max 25 timer parkering på rastepladser: Mange lastbiler med udenlandske nummerplader opholder sig i dagevis på rastepladser, som kun er beregnede til korte ophold. Lastbiler skal registreres via kameraer, og overskridelse af tidsgrænsen skal kunne medføre bortvisning og bøde.
- Ophæv kombi-direktivet: Problemet i dag er, at en udenlandsk vognmand kan basere sin forretning på såkaldt kombi-trafik, som giver mulighed for uden begrænsning at køre til og fra en havn/jernbanestation i Danmark på hjemlandets løn- og arbejdsvilkår. Den mulighed skal fjernes.
UDVID
Samtidig med udspillet fra Dansk Folkeparti foreslår transportminister Magnus Heunicke (S), at Danmark skal lægge pres på EU for at stramme reglerne for cabotagekørsel.
Ifølge transportministeren er Dansk Folkeparti en postgang for sent ude med udspillet, da regeringen allerede arbejder med de samme elementer.
For eksempel har Danmark i foråret opstillet den første nummerpladescanner ved én af grænserne, og regeringen er også indstillet på at tilbageholde lastbiler, hvis det juridisk set kan lade sig gøre.
- Det ligger i fuldstændig forlængelse af det arbejde, vi har foretaget. Men som jeg har set deres fem konkrete punkter, må jeg sige, at de desværre ikke er ambitiøse nok. For eksempel rummer udspillet ikke nogen indsats mod postkasse-selskaber uden for Danmarks grænser, som bruges til at underbyde dansk arbejdskraft. Der må vi altså have EU på banen, siger han.
Hvorfor støtter DF Løkke?
Regeringen har i de seneste år indført større bøder mod ulovlig cabotage-kørsel og øget kontrollen med udenlandske chauffører markant.
Magnus Heunicke glæder sig over, at der er et komfortabelt politisk flertal for en fortsat skarpere kurs mod ulovlig cabotagekørsel og social dumping.
- Mit spørgsmål til Dansk Folkeparti er, hvis I virkelig støtter vores politik, hvad laver de så sammen med Lars Løkke, som stemmer imod stort set alle forslag om social dumping, spørger transportministeren.
Ifølge fagforbundet 3F har den øgede indsats mod ulovlig cabotagekørsel allerede haft positiv effekt.
- Problemet er betydeligt mindre, end det var for et par år siden, men det er rigtig vigtigt at fastholde og udvikle kontrollen. Den her branche finder lynhurtigt tilbage til gamle unoder, hvis der bliver mindre risiko for at blive taget, eller hvis der bliver mindre konsekvens, siger Jan Villadsen, formand for Transportgruppen i 3F.