"Jeg er bare sur".
Hvis børn i skolealderen fra tid til anden afskriver en forespørgsel eller en opgave med en kontant melding om, at de er sure, eller at den foranstående opgave er kedelig, så er det ikke altid det, det handler om.
- Sur er ikke bare sur. Hvis du er underudfordret, så kan du være sur, fordi du keder dig. Er du overudfordret, kan du være sur, fordi du er bange, forklarer Hans Henrik Knoop, lektor i socialpædagogik ved Aarhus Universitet.
Men børn kan ikke altid mærke forskellen på at være bange eller at kede sig, fordi surheden går igen og er den nemmeste følelse af genkende, og så er det den, der kommer til udtryk.
- Nogle gange bruger børn udtrykket, "det er bare kedeligt", selv om man kan se på dem, at de synes, det, der foregår, er superspændende, siger Hans Henrik Knoop.
Og det er, fordi den sikre løsning til ikke at fejle er ikke at engagere sig, forklarer indehaver af forældreportalen Nordicparenting.dk, Sofie Münster.
Voksne har det nemlig med at glemme, hvor meget modstand der er forbundet med at lære nye ting, når man er barn.
- Man risikerer en masse, når man rækker hånden op og skal prøve at svare på nye, svære spørgsmål. Det er faktisk meget lettere at sige, "det er ikke noget for mig", end det er at kaste sig ud i noget nyt, og se hvad der sker.
Når børn føler sig sårbare, så kan de forsøge at holde sig ude af de situationer, der kan udløse de vanskelige følelser, som risikoen for at fejle giver.
Det kan både være med udtryk om ikke at gide, eller at de ikke har lyst. Eller med undskyldninger om ondt i maven, dårlige instrukser fra læreren, eller "jeg behøver ikke øve gangestykker, for jeg kan dem allerede".
- Et klassisk tankeeksempel er barnet, der bliver ved med at tegne en sol igen og igen, fordi mor har sagt, at den var godt nok pæn. Hvorfor så risikere at tegne et grimt hus?, spørger Sofie Münster.
Hun forklarer, at forsøg, med hvordan man italesætter børns evner og læring, har vist, at de voksne kan gøre meget for at hjælpe børnene til at turde prøve den svære udfordring, det er at lære nyt.
Hvis man giver børn opgaver, som de godt kan løse, men roser den ene halvdel for at have arbejdet hårdt og den anden halvdel for at være kloge, så klarer den hårdtarbejdende gruppe sig bedre i efterfølgende sværere opgaver. Fordi de får italesat, at det var flot, at de arbejdede for resultatet, forklarer hun.
- Man er nødt til at sige til børnene, at svært er bedre end nemt. Det er de svære ting, man lærer noget af, for hvis noget er nemt, så er det gerne et udtryk for, at du kunne det i forvejen, siger Sofie Münster.
For at vise børnene at det er okay, når noget er svært, skal man ifølge Sofie Münster sætte fokus på proces i stedet for resultat. Den har de fleste nok hørt før, men hvad betyder det egentlig?
- Ros børnene for noget andet end deres resultater. Vent ikke med at rose dem, til der ligger en karakter, du kan bedømme ud fra, forklarer hun.
Sig i stedet sætninger som, "hvor var det godt kæmpet med mellemregningerne i dag", eller "jeg lagde mærke til, at du blev ved, selv om det var svært - godt gået", lyder forslagene.
Fakta: Det kan vendinger som "det gider jeg ikke" betyde
- Udtryk for kedsomhed kan betyde, at barnet er underudfordret, og at man kan skrue op for sværhedsgraden.
- Udtryk for ligegyldighed eller surhed kan være et udtryk for, at barnet er bange for at fejle og derfor forsøger at undslippe opgaven.
- Udtryk for overdreven selvsikkerhed a la "det kan jeg allerede", er et udtryk for, at barnet tror, resultatet er vigtigst. Belys i stedet, at det at øve sig er vigtigst.
- Hvis børn bruger det samme udtryk meget, kan det være, at de mangler et rigere sprog for forskellige følelser. Tal med dem, og giv dem ord at bruge for om de er nervøse, bange, keder sig eller andet.
Kilder: Hans Henrik Knoop, Sofie Münster.
/ritzau/FOKUS