Den klassiske iværksætterfortælling om en gruppe unge, der får en god idé i kælderen, er ikke rammende for softwarevirksomheden Viamap.
For selvom der er masser af gode idéer og iværksætterånd, er Viamap bygget op omkring erfarne folk, der tidligere har taget virksomheder fra 0 til 100. Her er både tidligere topfolk fra taxibranchen, mediebranchen og rejsebranchen. Og ifølge administrerende direktør, Jacob Gulmann er det netop disse kompetencer, der er grobund for hele Viamap, der laver skræddersyede, digitale kort til virksomheder:
- Vi har penalhuset i orden, og vi skal ikke først nu til at finde ud af, hvordan man driver forretning, efter vi har fået en god ide. Vi har prøvet det før, og det betyder, at vi kan lægge alle kræfter i vores kreative kortløsninger skabt af et erfarent, professionelt team, der dækker lige præcis den enkelte kundes behov, konstaterer Jacob Gulmann.
Det kan lyde som lidt af en mundfuld at kæmpe mod mægtige Google, men måske det giver mening at tage kampen op mod noget af søgegigantens specialiteter: Google Maps.
De er den største spiller på markedet, når det kommer til digitale kort. Men Viamap oplever et stigende behov fra danske virksomheder for en mere gennemsigtig og fleksibel partner på både pris, muligheder og dataindsamling. Den tilgang har allerede skaffet flere af de største ejendomsmæglerkæder som kunder som Danbolig, Realmæglerne og EDC Gruppen.
- Mange virksomheder har brugt Google Maps, fordi det virkede nemt og billigt. Problemet er bare, at når du når op i en vis trafik, er det ikke specielt billigt længere, og det er enormt svært at tilpasse din løsning – og så er Google ikke verdens mest tilgængelige samarbejdspartner. Så vores kunder vælger os, fordi vi tilpasser os dem i stedet for at give dem et hyldeprodukt, fortæller Jacob Gulmann.
Søger mod nye brancher
Det er dog ikke kun i ejendomsmæglerbranchen, at Viamap tager kampen op mod Google. I 2021 har virksomheden blandt andet søgt mod detailbranchen, hvor de allerede har lavet aftaler med de første kunder.
- Der er rigtig gode muligheder i detailbranchen for at skabe værdi gennem kort. Det kan være alt fra kundegennemstrømningen i butikken, særlige tilbud eller hvordan man som bruger finder hen til butikken. Det har flere fået øjnene op for i detailbranchen, da vi gør det nemt at sætte sit præg på kortene – noget der er svært at få ved andre digitale kort, siger Jacob Gulmann.
Viamap består af seks ansatte og er på grund af stigende efterspørgsel i fuld gang med at ansætte flere.
- Selvom vi i spøg kalder os selv en senior-startup, er det jo ikke fordi, at vi har alderskrav. Tværtimod har vi på det seneste fået unge og meget dygtige medarbejdere ind i Viamap. Og kombinationen af erfaring og ny viden er en kæmpe gevinst for os alle sammen, siger Jacob Gulmann.