Hos syv statslige myndigheder er der problemer med at efterleve persondataloven. Det viser en stikprøve, som Datatilsynet har foretaget.
Det skriver tilsynet på sin hjemmeside mandag.
I efteråret 2016 foretog Datatilsynet et tilsyn med otte af landets statslige myndigheder. Stikprøven viste, at syv ud af otte ikke levede op til persondataloven.
Lederen af Datatilsynets tilsynsenhed, kontorchef Jesper Husmer Vang, siger, at de syv myndigheder havde omfattende eller meget omfattende mangler.
- Den mangelfulde databeskyttelse bekræfter desværre i vidt omfang en kedelig tendens hos de offentlige myndigheder, som vi fører tilsyn med.
- Vi er således tidligere stødt på de samme problemer i forbindelse med vores tilsyn med en række kommuner og med regionerne, siger han i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen har i denne omgang fokuseret på uddybende sikkerhedsregler, myndighedernes eget tilsyn, aftaler med databehandlere og myndighedens kontrol med databehandlere.
Resultaterne af undersøgelsen har fået Datatilsynet til at udtale kritik til myndighederne.
Beskæftigelsesministeriet, Sundheds- og ældreministeriet, Vejdirektoratet og Sundhedsdatatilsynet er fundet meget kritisable. Her har der været "meget omfattende mangler" på de undersøgte områder.
Hos Udlændinge- og integrationsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten er de undersøgte forhold fundet kritisable. Her var der "omfattende mangler".
Der var blot én af de undersøgte myndigheder, som levede helt op til persondataloven og ikke har fået kritik. Det var Udbetaling Danmark.
Jesper Husmer Vang opfordrer kraftigt alle myndigheder og virksomheder til at øge fokus på databeskyttelse - både hos dem selv og deres leverandører.
- De krav, som i dag følger af persondataloven, går ikke væk med den nye databeskyttelsesforordning (træder i kraft maj næste år, red.) - tværtimod - så det handler om, at organisationer, der behandler personoplysninger, skal se at få styr på deres data og deres databehandlere, siger Jesper Husmer Vang.
Undersøgelsen af de otte myndigheder er sket som en skriftlig indsamling af oplysninger ved brug af spørgeskemaer og efterfølgende opklarende spørgsmål.
/ritzau/