Af Lars Igum Rasmussen
Så skal der købes fladskærm. Mange danskerne er i øjeblikket ikke blege for at give 12.000 kroner for et fladt tv ophængt på væggen eller 9.000 kroner for en massagestol, der kan lindre en stresset hverdag. Danskerne har en bomstærk og yderst optimistisk tro på både den enkeltes som nationens økonomi, viser Danmarks Statistiks månedlige opgørelse af forbrugertilliden. Danskerne mener, at det er mere fordelagtigt at købe større forbrugsgoder nu end for blot en måned siden. Tilliden er på 11,8 – det højeste niveau i et år.
I et 20-årig perspektiv ligger tilliden i snit på 1,0.
»Det høje niveau viser, at forbrugerne er glade, og det er dermed et tegn på, at udviklingen i forbruget nok skal udvikle sig pænt. Den store tillid skyldes, at friværdien i murstenen giver en rigdomseffekt, så folk ser lysere på fremtiden. Samtidig er der en stor tillid til arbejdsmarkedet, der virker solidt. Og skulle man miste arbejdet, så finder man vel bare et nyt, tænker mange. Der er god optimisme,« siger seniorøkonom i Jyske Bank Peter Skøttegaard Øemig.
Samtidig er benzin- og oliepriserne faldet, og danskerne sparer penge på den varme vinter. Alt sammen noget, der kan ses på forbrugertillidsmålingen af 1.500 danske familier. Danskerne forventer, at privatforbruget vokser med 2,7 procent i 2007.