Antallet af trailere i danske husholdninger de sidste ti år er steget med 33 procent til 872.255 vogne. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Mere overraskende er det dog, at selvom danskerne ejer flere trailere, så oplever danske Freetrailer, der stiller gratistrailere til rådighed for forbrugerne, samtidig en massiv tilvækst af lånere. I løbet af de seneste 12 måneder havde virksomheden over 550.000 trailerudlån i Danmark fordelt på blot 1900 trailere.
- Det er vores bedste periode til dato. Corona og de mange hjemsendelser til hus- og havearbejde har selvfølgelig betydet, at endnu flere mennesker har fået øjnene op for vores koncept, men den generelle trend, hvor både salg og udlejning af trailere over de seneste ti år, er vækstet, er imponerende. Det understreger, at danskerne er et gør-det-selv-folk, siger Philip Filipsen, der er administrerende direktør hos Freetrailer.
Til trods for det store sammenfald i både eje og leje af trailere spår direktøren dog ingen nedgang foreløbig – tværtimod. Den deleøkonomiske virksomhed har nemlig planer om at indgå flere partnerskaber i 2021.
Den mørke side
De mange trailere er dog ikke uden risiko for trafiksikkerheden. For selv om det er forholdsvist nemt at tøffe af sted med en trailer, så sker der hele tiden både uheld og alvorlige ulykker med disse involveret.
En nyere undersøgelse fra SMVdanmark viser, at der i gennemsnit sker et uheld hver anden dag. Og blandt dem også alvorlige ulykker.
I årene fra 2009 til 2018 blev 42 mennesker dræbt i færdselsulykker med trailere, viser undersøgelsen fra organisationen, der repræsenterer små og mellemstore virksomheder. Foruden dødsulykkerne var der 557 personskader, heraf 286 alvorlige.
- Jeg er overrasket over, hvor mange uheld og dræbte det drejer sig om, siger Alexander Nepper, politisk chefkonsulent i SMVdanmark.
Tempo 100-ordning
Den såkaldte Tempo 100-ordning giver bilisten lov til at køre 100 kilometer i timen med campingvogn eller trailer på motorvejen, hvis dæk og bremser er synet. Ellers er hastigheden kun 80.
- Vi kan se, at de trailere, der hidtil har været igennem ordningen, ikke har været involveret i ulykker. Desværre anvendes ordningen ikke så meget, og derfor er der brug for, at kendskabet udbredes, udtalte transportminister Benny Engelbrecht sidste år. Men selv om SMVdanmark også mener, at lettere trailere skal omfattes af et synskrav, var ministeren dengang ikke enig.
- Jeg vil ikke indlede en krig imod enhver trailer, der står i enhver baghave i kongeriget, sagde han.