Danske lastbiler afsløret: Chauffør kørte 59 timer uden lang pause
- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger konsulent Kjeld Jensen fra 3F’s Transportgruppe. Foto: 3F
Kører og arbejder man i Danmark, skal man inden for 24 timer have 11 timers sammenhængende hvile, slår arbejdsgiverforening fast efter TV Midtvest har afsløret, at KM Logistiks chauffører ikke får hvile nok.

Det er konkurrenceforvridende og giver branchen et dårligt ry, når en lastbilchauffør sprænger rammerne og fra torsdag formiddag til sidst på aftenen lørdag kun får meget lidt hvile.

- Der er jo ikke nogen mennesker, der kan arbejde 60 timer uden ordentlig søvn og være safe. Det kan ikke lade sig gøre, siger konsulent Kjeld Jensen fra 3F’s Transportgruppe.

Det er TV Midtvest, der har afsløret og dokumenteret den pågældende chaufførs arbejde.

Tv-stationen fulgte efter nogle lastbiler som klokken 11.00 torsdag kørte fra forskellige steder i Jylland, og via færgen fra Frederikshavn til Göteborg kørte 550 kilometer til Norrsundet, som ligger 200 kilometer nord for Stockholm på den svenske østkyst.

Derefter gik turen retur til Danmark og fiskemelsfabrikken TripleNine i Thyborøn, hvor de ankom fredag klokken 22.44.

Næste morgen klokken 06.30 sad den pågældende chauffør igen bag rattet og kørte en tur til Esbjerg og retur.

Først lørdag aften klokken 22 var han hjemme igen og kunne slukke lastbilen - 59 timer efter han kørte hjemmefra torsdag formiddag, skriver TV Midtvest.

Firma: Vi går til grænsen

Det er transportvirksomheden KM Logistik i Thyholm, som har hyret chaufførerne og her erkender man, at man går til grænsen af bestemmelserne, men siger også, at chaufførerne selv vurderer, hvor lange pauser de har brug for.

- De skal være skarpe, være på og være klar, og er de ikke det, skal de tage en pause, siger Jens H. Petersen, som er leder og bestyrelsesmedlem hos KM Logistik, til TV Midtvest, og tilføjer:

- I forhold til arbejdstidsdirektivet kan det være, at vi står med det ene ben på den forkerte side. Det undersøger vi. Men målet er ikke at overtræde nogen som helst regler, siger han.

11 timers hvile i døgnet

Om chaufføren som også tog lørdagsturen til Esbjerg, mener Jens H. Petersen, at han falder ind under en undtagelse i køre-/hviletidsbestemmelserne.

At der skulle være en undtagelse i det tilfælde, har chefkonsulent hos arbejdsgiverforeningen ATL, Bent Bejstrup, intet kendskab til:

- Hvis man kører og arbejder i Danmark, skal man følge de her bestemmelser, som siger, at man inden for 24 timer skal have 11 timers sammenhængende hvile, siger Bent Bejstrup til TV Midtvest.