Forbrugerombudsmanden har gennemført en undersøgelse af 37 danske influenters - i daglig tale influencere - og har ikke kunne nøjes med at uddele løftede pegefingre.
Fire af de undersøgte influencere er meldt til politiet for at overtræde markedsføringslovens forbud mod skjult reklame.
Andre ti har fået en indskærpelse, mens otte er blevet orienteret om den gældende lovgivning.
Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.
Der blev udtaget stikprøver blandt influenter der har over 100.000 følgere og kommunikerer på sociale medier som Instagram og Facebook.
I de tilfælde, hvor influenterne har overtrådt forbuddet mod skjult reklame, fremgik det slet ikke af opslaget, at der er kommercielle interesser bag, eller også fremgik det ikke tydeligt, for eksempel fordi:
- reklamemarkeringen har stået i bunden af et opslag eller blandt hashtags,
- der er brugt uklare ord, som for eksempel "spons" eller "ad" i stedet for "reklame" eller "annonce",
- virksomhedens navn kun er tagget i opslaget, eller
- reklameopslag, der bliver delt fra ét socialt medie til et andet, ikke er tydeligt markeret som reklame.
- Vi skal kunne have tillid til, at reklamer fremstår som reklamer. Derfor skal influenter sørge for, at det er tydeligt, når der er tale om en reklame og ikke blot en personlig anbefaling til deres følgere, udtaler forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i pressemeddelelsen.
- Det gælder for eksempel også for Instagram Stories, hvor hvert enkelt opslag med reklame tydeligt skal fremstå som reklame, slår hun fast.
Forbrugerombudsmandens undersøgelse viser også, at en stor del af influenterne tydeligt oplyser, hvis opslag er reklame eller andet kommercielt indhold, og det skaber tilfredshed hos forbrugerombudsmanden:
- Det glæder mig at se, at langt størstedelen af de influenters opslag, som vi har undersøgt, der var reklame, tydeligt fremstod som reklame. Vi har dog også konstateret så grove overtrædelser, at vi har politianmeldt fire influenter.
- Jeg ser med stor alvor på overtrædelser af forbuddet mod skjult reklame, for der må ikke være tvivl om, hvornår vi som forbrugere møder markedsføring. Vi vil derfor fortsat have fokus på at håndhæve forbuddet mod skjult reklame, udtaler Christina Toftegaard.
Navnene på de undersøgte influencere vil ikke blive offentliggjort.