- Det er amoralsk, så det basker.
Det siger Finn Rudaizky med eftertryk. Han er medlem af Borgerrepræsentationen i København for Dansk Folkeparti.
Han er godt og grundigt vred over, at Københavns Kommune i hans øjne indirekte yder støtte til Ryanair. Derfor har han taget initiativ til en debat om flyselskabet på et møde her torsdag aften i Borgerrepræsentationen.
Finn Rudaizky ønsker, at Københavns Kommune skal afholde sig fra indirekte at støtte Ryanair, og at kommunen ikke skal købe så meget som én flybillet hos Ryanair.
Ryanair er i hans øjne ikke værd at bruge penge hos, da selskabet blankt afviser at tegne en overenskomst i Danmark. Det på trods af at fagbevægelsen rasler med sablen over for lavprisselskabet.
Indirekte støtte til Ryanair
For at forstå Finn Rudaizkys anklage om indirekte støtte, skal man vide, at Københavns Kommune gerne vil have nye flyruter til byen for at fremme væksten.
Derfor er kommunen med i samarbejdet Copenhagen Connected, der prøver på at overbevise flyselskaber om at lave ruter til og fra København. Kommunen giver årligt to millioner kroner i tilskud til Copenhagen Connected.
Ingen af pengene til Copenhagen Connected er dog gået til i samarbejde med selskabet Københavns Lufthavne A/S at lokke Ryanair til København.
Derimod bruger Københavns Lufthavne A/S af egen lomme penge på at at give Ryanair en klækkelig rabat i starten. For eksempel kan lufthavnen give helt op til 90 procent i rabat på passagerafgiften.
- Det er amoralsk, at Københavns Lufthavne A/S på den ene side får støtte fra Copenhagen Connected, når den så samtidig giver kæmpe rabatter til Ryanair, siger Finn Rudaizky.
Lufthavn vil ikke gøre forskel
Københavns Lufthavne A/S vil ikke kommentere Finn Rudaizkys kritik. I en mail skriver virksomhedens pressechef, Søren Hedegaard, til Avisen.dk:
- Københavns Lufthavnes opstartsrabatter er fuldkommen fair og ens for alle, og vi hverken kan, må eller vil forskelsbehandle vores flyselskabskunder.
Men det svar er Finn Rudaizky ikke tilfreds med.
- Jeg forstår ikke, hvorfor vi som kommune via Copenhagen Connected skal putte penge i Københavns Lufthavne A/S, når selskabet misbruger vores tillid ved at understøtte et selskab som Ryanair, der ikke vil indgå en overenskomst, siger Finn Rudaizky og fortsætter:
- Lufthavnen kan da ikke bare blæse på, at vi i Københavns Kommune lægger stor vægt på ordnede forhold for de ansatte.
Frank Jensen afviser krav
Finn Rudaizky skal dog ikke regne med, at han får nogen støtte fra Københavns overborgmester Frank Jensen (S), når de to mødes i aften.
Frank Jensen slår i en mail til Avisen.dk fast, at Copenhagen Connected ikke skal bruges til at lægge pres på Københavns Lufthavne A/S.
- Jeg vil gerne slå fast én gang for alle: Ryanair har ikke fået én krone fra Copenhagen Connected. Så derfor kan jeg faktisk ikke se, hvordan Finn Rudaizky når frem til, at kommunen indirekte støtter Ryanair, skriver Frank Jensen til Avisen.dk, og fortsætter:
- Til Finn Rudaizkys påstand om, at det er amoralsk, at kommunen støtter Copenhagen Connected, er der kun ét at sige: Jeg er lodret uenig.
Frank Jensen argumenterer med, at pengene til Copenhagen Connected er "uhyre godt givet ud", for projektet har hidtil været med at skaffe ni oversøiske og otte europæiske ruter til lufthavnen i Kastrup. Det giver en masse arbejdspladser og vækst til hovedstaden.
Adspurgt om han bringer Ryanair på banen, når han møder repræsentanter for lufthavnen, skriver han:
- Blot for lige at gøre det helt klart: Kommunen ejer ikke lufthavnen, så det er ikke os, der bestemmer. Men vi kan tale med lufthavnen – og det gør vi hyppigt, skriver Frank Jensen og fortsætter:
- Det er sådan, at lufthavnen ikke kan nægte Ryanair – eller andre selskaber – adgang til lufthavnen. De kan heller ikke afskære Ryanair fra at få den samme rabat, som gives til alle selskaber, der etablerer sig. Der er de bundet af internationale aftaler og EU-regler.
"Har det skidt" med Ryanair
På et punkt er Frank Jensen dog meget enig med Finn Rudaizky. Overborgmesteren har det "rigtigt skidt med", at Ryanair trods sin afvisning af overenskomster er ved at komme godt fra start i lufthavnen.
- Der er for mig ingen tvivl om, at Ryanair ikke giver sine medarbejdere ordentlige forhold. Derfor er jeg også tilfreds med at Arbejdsretten kommer til at kigge på den sag – for det er den måde, vi løser faglige konflikter i Danmark, skriver Frank Jensen.
Ryanair er involveret i en række sager i Danmark. Her er et overblik:
Arbejdsretten (to sager)
Den ene sag handler om, hvorvidt dansk fagbevægelse lovligt kan lave en konflikt mod Ryanair. En konflikt med såkaldt sympatikonflikt kan indebære, at Ryanair bliver lammet i Københavns Lufthavn.
Den anden sag handler om, at Ryanair blev forsinket næsten tre timer på sin første flyvning fra København til Dublin 18. marts. Årsagen var angiveligt aktionerende medarbejdere fra lufthavnen, der stod rundt omkring Ryanairs fly.
Det næste møde i begge sager er onsdag 20. maj.
Københavns Byret
Ryanair ønsker via et fogedforbud at sikre sig, at ansatte i Københavns Lufthavn ikke fremadrettet kan lave aktioner rettet mod Ryanair.
Den 18. marts blev Ryanair forsinket næsten tre timer på sin første flyvning fra København til Dublin. Årsagen var angiveligt aktionerende medarbejdere fra lufthavnen, der stod rundt omkring Ryanairs fly.
Både Ekspeditionsarbejdernes Klub og SAS Ground Handling er indklaget i sagen.
Næste møde i byretten er tirsdag 26. maj.
Albertslund Kommune
Byrådet i Albertslund har vedtaget, at ansatte i kommunen kun må flyve med selskaber, der har overenskomster eller tilbyder deres ansatte lignende vilkår.
Det har fået Ryanairs advokatfirmaer til at reager med et brev, hvori advokaten forbeholder sig ret til at indbringe sagen for Ombudsmanden og domstolene.
Region Midtjylland
Medlem af regionsrådet i Region Midtjylland Bente Nielsen (SF) har bedt forvaltningen undersøge, om der er mulighed for at forlange, at ansatte i regionen kun må flyve med selskaber, der har overenskomster eller arbejder på vilkår svarende til at have overenskomst.
Bente Nielsens initiativ har fået Ryanairs advokater i Danmark til at henvende sig til både Ombudsmanden samt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.